Mandi Telaga

Saing,

Masih ingatkah zaman kita kecik, kita mandi air telaga? Tiap kali hamba dan keluarga dapat balik rumah gemulah Tok di hujung minggu lepas kelik sekolah hari Khamis, memang tak sabar nak sampai dan terus gi mandi di telaga. Orang lain kalut kalar nak terus ke belakang rumah, samada merungkas pohon jambu nnawar atau main berhambat atas baruh padi, hambat pok idir  dan rama-rama. Hamba terus pecat baju, cari timba dan dengan loratnya pergi karai air telaga dan bermandi- manda sampai kecut berut segala kulit.

jambu air

Jambu nnawar/Jambu air (google)

pepatung

Pak Idir/ Ttuyut/ Pepatung (google)

Sejuk dan nyamannya air telaga, masih terasa sampai hari ini. Ada timba besi (hamba rasa aluminium) saiz agak besar untuk diguna orang tua dan timba plastik untuk cucu-cucu beles seperti hamba. Bila karai, gemulah selalu pesan, jangan membazir air. Tapi seperti sekala, masuk telinga alik ni, keluar telinga alik nu. Kena pulak hari hujan. Sampai ketar kuk kuk pun hamba dan sepupu-sepupu tak akan naik ke atas rumah. Kena pulak ada sabun Popinjay (nak rasa kelas sikit, suruh Ma beli sabun Imperial Leather hak macam ada nampak mengempen dalam TV). Bila kena ugut dengan pelepah nyiur, baru lah pakat bertempik mintak tuala. Dah mandi sekian lama, mesti lah perut lapar tak boleh nak cerita. Lepas tukar baju, pakai bedak Cuticura habis cepuas seluruh tubuh dan muka, pakat turun ke dapur untuk cari makan. Rupanya gemulah Tok kami dah siapkan bihun goreng dan kerepok. Lepas kenyang perut, semua bersiap untuk sembahyang Maghrib dan kemudian pakat mengaji Qur’an sementara menunggu masuk Isya’. Berjurus sungguh. Tidur malam pulak, tak sabar nak sedar pagi esoknya. Pagi-pagi buta lepas Subuh kami sudah tercongok di tepi telaga dengan seluar sendow masing-masing. Hak besar sikit kena tambah pakai kain basahan, kalau tidak gerenti kena bleber dengan gemulah ni. Kalau dah hari sebelumnya kami mandi telaga tahap tahu tak ada bayar bil air untuk telaga, bila pagi esok nya, jangan harap kami akan dibiarkan mandi sendiri. Akan ada ibu-ibu dirumah Tok yang menjadi tukang mandi.

Indahnya waktu itu.

Bila hamba makin besar hamba pasang telinga, dengar orang-orang tua berbual ada ura-ura ada orang nak mari pasang paip. Tok hamba pun berkira-kira nak buat bilik mandi dan jamban baru. Hamba ingat lagi perasaan frust menunggeng pada hari tu. Sepatutnya kami dan keluarga sepupu-pupu balik ke rumah masing-masing. Dah bersiap pun beg di muka pintu. Tapi kerana sedih, hamba terus beronar, ajak sepupu sepapat hamba ni mandi dan main air tak kabar ke masa sampai kami kena godam. Pedih kena godam, lagi pedih rasa bakal kehilangan rasa mandi telaga. Hamba berbunyi sedih benar ni 🙂

Semuanya kini jadi kenangan. Rupa telaga pun hamba dah lama tak kelih.

Hamba google2, jumpa gambar telaga ni.

Telaga

Ni lah lebih kurang rupa telaga rumah Tok hamba dulu. Dibirai muka telaga, berjujuk kami letak timba besar dan kecil. Terima kasih kepada blog ni berjaya buat fikiran hamba melayang sampai tertitik air mata teringat ke arwah Tok dan kenangan bila kelik ke rumahnya. Rumah Tok kini sudah tiada. Apatah lagi telaga nya.

“Ya Allah, rahmatilah kedua ibu bapa kami. Tetapkanlah mereka didalam aqidah yang benar serta matikanlah mereka didalam Iman”.

Advertisements

Basikal

Saing yang cas ligas,

Hamba ni tak sabar benar nak tunggu hujung minggu ni boktan hamba ada berjanji dengan anak hak bongsu nak bawa dia pergi gatih basikal di taman rekreasi tak jauh dari rumah hamba ni. Hamba dok rasa dia pun sebenarnya tak jenera mana tidur menunggu hari pasal dia memang dah lama mengidam nak naik basikal tayar dua. Umur dah besar lagu ni pun masih tak reti-reti lagi. Salah hamba juga sebab asyik tak dan nak ajar dia. Tapi tak lah 100 % lah salah hamba sebab dia pun jenis penakut hampas. Dulu masa hamba tak sibuk belas mana, hamba rajin ajak (ajak-ajak ayam sebenarnya) tapi dia buat senyap dan duduk ralit kata nanti dulu. Sekarang lo ni dia baru kabar yang kaki dah nak sama panjang dengan kaki hamba, tapi masih duduk naik basikal tayar 4. Baru bersera malu dan takut disuka oleh budak-budak lain.

Ya Allah..hamba tiba-tiba ni teringat masa hamba kecil belajar naik basikal guna basikal besar yang ada galang kat tengah. Saing mesti tahu rupa basikal tua ni.

basikal tua

(sekadar gambar hiasan. ihsan: google/ instagram/ fb)

Basikal hak hamba naik tu hak Tok hamba gatih untuk pergi balaisah. Azab benar hamba nak gatih sampai terteweng badan halus kurus kering hamba dulu. Tapi usaha itu tangga kejayaan jadi hamba gatih dan tetap gatih walaupun banyak kali hamba rebah sampai menyacar tapi mujur tak dan terjun masuk parit dekat rumah Tok hamba tu.

Bila hamba dah mula makin ganas menggatih, ayah hamba berjanji dengan hamba, kalau dapat markah tinggi dalam periksa penggal, dia akan beli basikal baru sebutir untuk hamba. Maka hamba terus mempres gear 5 la kuat membaca masa tu sebab di mata hamba dah terbayang-bayang basikal baru. Makan nasi berlauk pagi nampak basikal. Tengah bermain tukar tiang dekat jamban sekolah, nampak basikal. Kelik sekolah ketika bermain pekong selipar alik petang, nampak basikal. Alas balik dari kelas fardhu ain rumah ustazah malam-malam lepas Isya’ pun, bila saing-saing bertempik kerenat kata ada hantu k*kpek lanj*t alik pohon langsat,  orang lain lari bercuda takut kena susut, hamba tetap berjalan dengan tenang sambil duduk membayang diri menggatih basikal baru.

Dengan takdir Allah, hamba yang mengaji sekolah tak pandai mana ni tiba-tiba mendapat markah molek. Kelik sekolah lusa tu, tersergam sebutir basikal baru, warna merah tua didepan rumah. Masih ingat lagi, jenamanya Raleigh Roamer! Ayah hamba beli sungguh! Hamba takut juga ayah hamba sebenarnya kata saja, nak suruh hamba rajin membaca sebab hamba ni jenis pemalas lebih pada apa. Bersera nak juling mata hamba kelih bersinar lar lar basikal baru hamba tu. Walaupun hamba dah pandai naik basikal tahap boleh berlomba, nak cerita ke saing, hamba tak sanggup naik dan mula menggatih sebab hamba takut tayar basikal hamba jadi cemar. Tapi akhirnya, bila ma hamba suruh pergi ke kedai runcit tak jauh dari rumah untuk beli roti bantal serta biskut gula dan hamba dijanjikan upah:

sarsi2air saksi (google)

chickadeesdan cikedis (google)

hamba dengan lapang dada menggatih basikal baru. Terasa lagi angin sepoi-sepoi bahasa menepis pipi hamba. Bila sampai, kerana sayang ke basikal baru, hamba heret ia masuk sekali ke dalam kedai sampai hamba kena jerkah ke makcik tuan kedai yang bengkeng dan suaranya deras seperti pelakar!

Maaf ke hamba, saing. Panjang pula kisah nostalgia hamba dan basikal merah tua. Dah umur lagu ni, memang banyak teringat kisah-kisah lama.

Doakan anak hamba berjaya hujung minggu nanti. Mana tahu, dia pun akan dapat basikal baru. Tapi jangan harap la hamba nak lepas dia pergi kedai sorang-sorang macam zaman kita beles-beles dulu!

“Kurniakanlah kepada kami anak-anak yang taat kepada perintahMu, diwaktu mereka senang dan susah.”