Bila orang Jerman Ingin Berkecek Luar..

Hamba tak tahu lah dari mana asal usul keturunan post ni. Saing hamba di watsep yang hantar ke hamba. Hamba rasa dah banyak juga yang dinasiktambah oleh saing hamba yang nakal dan memang jenis geliga. Nakal bunyinya bila hamba baca dengan suara yang deras. Memang hanya orang Jerman akan faham butir ayat-ayat di bawah ni. Sesiapa yang nak bersaing, bergewan, bertunang atau menikah dengan orang Jerman, sila lah belajar- belajar.

It starts here (yak boktan.. Tiba-tiba hamba berkecek Amareka)

Identiti Kelate anda dikesan tanpa disedari bila berkecek lagu ni….

1. Mari kita pergi encik, hujan sudah serik ni

2. Adik tuang air tu jangan banyak dik…padam padam dah banyak tu

3. Kakak… bungkuskan saya pulut lempa satu

4. Macam mana awak basuh baju ni habis pertik sawa

5. Adik…bagi saya tudung gelas ni…saya nk bawa balik air ni

6. Mula-mula panaskan minyak…masukkan bahan kisar….tumis hingga naik bau…kemudian masukkan awas

7. Maaf la ya…rumah bujang macam ni la memang berkubang

8. Pasang cadar dan sampul bantal ni…bg nampak kemas sikit

9. Bang bagi supik satu

10. Tolong ambik kunci motor dalam sorak meja tu

11. Ayang…camne dah sial ke belum demam ayang tu?

12. Kejap ye…tadi petir, tu letrik tak ada…sebab suis berjentap

13. Bang…bungkus air lanas satu

14. Makcik….mana duit cucur saya tadi

15. Makcik…bagi pletin satu, senang sikit nk minum air ni

16. Tokey…kakas sup ada jual?

17. Itik suka sangat la kalau main air char

18. Dik…jangan lari laju-laju…nanti rebah

19. Tolong ambilkan suis kereta aku kt meja tu.

20. Boleh tolong diam sikit tak? Pot pet pot pet….bosan la

21. Dulu masa musim banjir kat sini air lintas jalan

22. Dulu2 masa banjir air depan rumah ni sekat tekak

23. Awak buat apa sekarang ni? Lama tak jumpa.

     Tak ada buat apa pun duduk serus seras kat rumah..

24. Ok, kelas dah habis..boleh bersurau semua.

25. Adik saya jenis babil orangnya.

26. Eh! Tertinggal pulak bocong air kat rumah.

27. Puas dah suruh anak tina saya pakai tudung tapi dia jenis keras pedal. Tak dengar buah orang.

28. Dah banyak duit dalam celeng ni. Boleh dah bawa pergi bank.

29. Dah sudah guna jamban tu, jangan lupa gumba.

30. Berlubang dah kain sarung ayah ni. Agaknya kena kerit ke lipas.

31. Suka sangat bila dapat balik kampung masa puyan buah.

32. Hapak bengang bau kasut sekolah Mat Yo ni.

33. Derasnya bunyi tv. Sampai turit telinga.

Dalam banyak- banyak, favourite hamba yang nombor 29. Mungkin sebab hamba baru lepas kena cerah perut!!

IMG_2145.PNG

Hebatnya Perempuan

Beberapa minggu lepas sepupu hamba beri sajak UAI ni ke hamba saja-saja buat hiburan. Hamba sengih termewet baca. Dasar perangai suka bersajak tak ikut irama dan tulis ikut ser, hamba pun balas sajak ni. Tapi untuk simpanan sendiri belan-belan suka seorang. Hari ni hamba rasa nak share dengan saing. Selekan baca.

Sajak utk isteri…..
Hebatnya Perempuan

oleh : UAI

ooo orang puang …
mung bangung pagi ,
mung gerok suami ,
mung ajok suami berjemooh ,
mung jd makmung ,
mung masok ,
mung gosok baju suami ,
mung sedie kasut stokeng untuk suami ,
mung kuca tea ,
mung ato suami ke pitu pago ,
mung cium tangang ye …
mung mitok maah …
mung dok rehak …
mung basoh baju pulok ,
mung pon lipak baju ,
mung kene tunggu van ikang pulok ,
mung beli laok maok ,
mung masok pulok ,
mung siang ikang ,
mung potong sayor ,
mung ggoreng …
mung letih …
mung dok rehak …
tengohari ,
anok anok balik ,
anok tu lepo beg ngate ,
mung sabo ,
anok tu wak bising ,
mung redho ,
anok tu wak hhanya ,
mung senyum ,
anok tu nangih ,
mung tetak manih …
mung taboh …
mung dok rehak g …
mung hidang makang tengohari ke anok ,
mung tukang suap ,
mung tukang basuh ,
mung tukang lap ,
mung tukang kkemah …
sapa petang …
mung dok rehak …
suami pulok balek ,
mung belari cium tangang ye ,
mung mitok maah ,
mung hidang ke die minung petang,
mung bagi senyumang ke ye ,
mung hiborkang ati ye …
mung letih …
mung nyando tepi meseng nyo …
garib tibe ,
mung ajok suami g ddengo kuliah ,
mung sedie juboh suami ,
mung sarong ppioh suami,
mung hiborkang lagi ,
lagi dan lagi …
malang tibe ,
mung jd permaisuri ,
mung bahagiakan suami ,
mung jd bidadari …
dengan jalan ninglah mung akang dapak syurge … amiin..
*hebak mung orang ppuang*

Balah sajak uai
oleh: putihbersempol

Pahtu dalang diang..
Suami mung kheling ko hok ppuang lagi soghang,
Mung tetap jamu suami makang,
Mung tetap jadi bidadari malang2,
Mung senyung muka dok pernah masang,
Sambut dia kelik beghambak ciung tangang

Dakpe lah..
Anok suami semua Allah bagi pinjang,
Peluang pahala harapnya dok nnunggu wi bbeghak nnimbang,
Hidup bukang lama bui jah la kalu suami nok pasang lagi dua tiga pak oghang,
Kalu tok adil gak seksok biornya jawab la.. Apa nok heghang..

Hati sedih mung telang jangang sapa oghang tahu,
Mung manusia biasa nyo mari rasa hiba pilu,
Selama ni molek ada suka gege skali,
Dang dia pasang cawangang..tok leh elok la nyo mari rasa sunyi.

Jangan ikut eghe ilmu mung tu sebenornyo tok banyok mana,
Baik mung mula ssungguh gi ssugha masjid ngadak tok guru buka kitab belajor ugama,
Penuh masa so hal.. Hok paling peting nnimbung mung tamboh pahala,
Koho lamo lagu ni, koho mung jauh dari dunia,
Lama-lama hati mung koho rasa redha.
Alhamdulillah.

*memang mung ppuang hebak*

So’oh

Penghulu hari kali ni disambut oleh suasana di mana orang alek jjatuh ni pakat duduk mengeluh nak tarik nyawa tak lepas.

Nampaknya negara alek ni, pemimpin dan rakyat marhaen di uji Allah dengan beberapa perkara:

a) kemarau

b) cuaca panas pada biasa

c) air kering

d) jerebu

e) kapal terbang hak terbit tak kelik-kelik lagi

f) isu tok bomoh dok bbageh di airport dengan tikar terbang nya

Allah Al Musta’an!

Semoga saja hati kita tidak jerebu bila diasak dengan ujian. Mudah-mudahan semua kita pakat balik ke jalan yang benar, merenung menilai kehidupan selama hari ini tu sejauh mana dah kita heret diri kita…makin dekat ko main jauh dengan Syurga Allah.

 

Berasa nak berpantun la sikit saing!

 

Nasi lemak bergolek udang

Dimasak dengan santan kelapa

Biar mati berputih tulang

Tidak ku mahu berputih mata

 

Jadi gak biarlah so’oh panas sikit Allah bagi rasa, kena lah bersabar dan tambah khusyuk dalam solat.

Bukankah Allah dah berjanji, selepas susah ada senang tapi dengan syarat sabar dan buat amal banyak-banyak.

Diharap kita tidak lah pulak jadi terlupa di saat ujian ini diangkat, lupa nak bersyukur dan terus baiki amalan. Takut-takut nanti berputih mata, berpesir molek seksok masa orang lain duduk senang lenang dalam Syurga kita duduk dalam kawah api. Na’uzubilllah!

Belam-belam dok tunggu khabar berita, jarum dengan benang kita berjalan lah jugak sikit sebanyak.

Ni konon duduk buat beg.

Baru sudah dua keping lebih. Kita tunggu lah dia berjadi ke tidak beg nya.

Image

 

 

 

 

Do’a & tawakkal

Takleh nak taip banyak-banyak, saing. Kita ni masih hidup pergi mari serupa sekala tapi ada orang lain didunia ni sedang mengalami macam-macam dugaan hak mereka tak seka dan kita tak boleh bayang lagumana rasa.

Hanya do’a dari hamba dan anak beranak dumah ni semoga yang mana Islam agamanya, biar semakin bertambah keimanan kepada Allah yang telah tahu pada azali lagi apa yg sedang dialami. Kepada yang tidak, semoga kejadian lagu ini menjadikan kamu tertanya-tanya, kemana selepas ini? Dan membawa kepada pencarian yang maha hebat dan semoga diberi hidayah olehNya.

kapal-terbang

(Gambar: Google)

Ada hamba dengar hak tak nak dah naik kapal terbang. Sebut airport pun dah naik ra bulu roma. Tak payah lah ra tak tentu kalu. Tawakkal dan baca lah doa selalu sebelum bertolak ke mana-mana. Kalau dah takdirnya, tak payah tunggu naik kenderaan.. dok dumah makan colet pauh pun buleh terlekat pauh ditekak dan rebah bleping putus nyawa. Yang penting, mari kita sama-sama jaga kewajipan, tinggalkan larangan, banyakkan sedekah dan bersangka baik dengan yang Maha Pencipta. Habih story.

Whatgapo!

Alah laaa..

Selak hamba baca senarai makanan hak anak2 saing tulis. Insya Allah, ada rezeki, sampai kelik la tu.

Dah seminggu lebih hamba bermutar itik. Banyak sungguh kerijaan nak settle. Minggu lepas ada lah sorang duktur ni bawak anak dia umur 7 tahun, nak masuk darjah satu. Sebelum ni dia sekolah sama dengan kakak dia tu, alih-alih tak ser pergi sekolah selepas 2 minggu sekolah buka. Jadi, ibu ni tadi kata biar lah dia pilih sekolah lagu mana dia nak. Memang duktur ni sebut perkataan “lagu”. Hamba ni bila dengar perkataan “lagu” tu gak, mari selalu dalam fikiran bahawa al-duktur ni asal sama tempat dengan negeri kita la saing! – negeri tanah rendah sekebun bunga Cik Siti Wan Kembang.

Akhirnya selepas tiga hari, al-duktur pun sarendar sebab anak dia ni tak ser nak bergaul mesra dengan saing sebaya. Saing-saing hak lain ni gap habis tam bergaya nak suruh dia masuk duduk dalam kelas. Tiga hari duduk berkeliling bangunan sekolah. Last day tu, dia jek hamba dengan kaki sebab bersungguh gaya dia tu (bakali hamba gaya tak kena lagu!), bila hulur tangan nak bersalam, dia ramas rapat jip! Lepas tu sepak habis kasut sekolah orang hak mana ada tersusun molek tu. Akhirnya dia hunggar gi rungkas pagar sekolah!!😰 bertempik-tempik kata sekolah ni huduh, buruk dan tak best. Berpeluh-pelai mak dia hambat anak. Hamba tengok pun nyayer.

Ralat jugak rasa di hati sebab tak berjaya menolong tapi sekali fikir kalau dah gitusemer, cenkak kah?

Lepas pada tu mak dia bawak anak kelik sambil ucap terima kasih. Itulah last hamba kelih mereka anak beranak.

Berita negara pulak dok gegey pasal sistem pendidikan negara. Sistem yang diperkenalkan 5 tahun lepas tu, sistem PBS ditangguhkan sepenuhnya sebab beban ke guru banyak terlajak! Mujur lah sekolah hamba tak ikut sangat sistem ni. Hamba malas nak komen pasal ni, saing kena lah tengak sendiri di internet, lebih jelas rasanya.

Okay saing! Hamba nak gi jenguk budak2 tengah beryoya-yoya tunggu makanan sampai ni!

 

Lorat + Gaduh

24_7-image-300x300

Bila yang kita rasa tak lorat, saing? Hari-hari kita lorat. Kalau ikut ke lorat, dok hungga pergi mari, hamba rasa tak menasabah hamba ini tak kurus kerket macam zaman kita mengaji dahulu. Mungkin juga pasal lorat lah maka hamba makan kokser. Walaupun hamba sentiasa berazam nak makan yang berkukus, sop-sop dan tidak pergi dekat makanan bergoreng, itu semua tinggal azam saja. Hamba rasa hamba berazam lagu itu sejak 8 tahun dulu. Sampai sekarang lani memang tak berdegis azam hamba itu.

Semalam ada seorang staff baru datang ke office hamba. Dia kelihatan letih nyat-nyat bila dia masuk dan hamba sampai kena tanya kalau-kalau dia hendak minum air. Dalam malu-malu dia mengangguk. Dia beritahu hamba hajat kenapa dia hendak jumpa hamba lepas tu sebelum dia terbit, dia kata dia berasa marah kenapa sehari ada 24 jam jas. Hamba tanya, berapa jam hak dia akan rasa cukup dalam sehari? Dia kerling ke hamba dan bikas bangun terbit dari office. Hamba tiba-tiba naik serial bulu roma dan berdebar dak dak. Kalaulah dia beragama seperti kita, memang hamba sudah bangat-bangat peringat ke dia tentang barakah masa. Tiap-tiap hari kenalah mintak dengan Allah dari jak Subuh lagi biar kita diberi barakah masa ni. Biar boleh buat serba maknika yang bermanfaat, yang boleh beri pahala ke kita dalam sehari ini. Kalau dah lagu itu, lorat setara mana pun, bila kita dok muhasabah semetar sebelum jenera malam-malam, kita tak akan rasa hari kita sia-sia. Letih tu sudah rolib sebab kita ini sudah lah bekerja, nak pitas budak-budak lagi pastu nak bercara ke rumahtangga pulak (hamba takser sebut pasal bergulai dan menyayur sebab bila kelih jas ke jam ni, hamba start nak gobar dah..)

Okay lah saing. Hamba nak pergi kucar melo segelas.