Pulang ke Negeri Jerman

Saing! Hamba tak sabar nak cerita ke saing kisah-kisah hamba kelik ke negeri Jerman hari tu. Memang seronok benar berjaya kelik ke kampung walaupun smetar saja. Biarlah smetar pun daripada tidak langsung dih?

Bila hamba dan budak-budak sampai di airport, kami kena keluar dari terminal untuk ke terminal satu lagi. Terbit saja dari ruang beraircond, anak hamba hak bongsu masa tu berpeluh pelar dia bleber ke hamba, ‘ bakpa lah tempat ni pasang heater pulak!’. Hamba suka selak sebab kakak dia dan lagi bui respon, ‘darat nya adik ni! Ni bukan heater lah.. We are in Malaysia! It’s humid!’ Berkecek Amareka pulak anak hamba yang besar tu. Ikutlah puak-puak awak. Asal diri kabar kita orang kampung, hamba beres belaka nak komen apa pun.

Dah sampai rumah tok nenek memang sangat lah gembira. Alhamdulillah budak-budak ni fasih benar berbahasa negeri Jerman. Hari-hari minum teh beng beli di pasar besar idaman kalbu sampai gigi pun jadi kalar kuning seperti kalar teh beng! Hamba bertungkus lumus membedal nasi dagang, nasi kerabu, lok ching, percik segala lauk, abc, tapai pulut (aduh la sedap terlenggak), tepung bukus, akok kedut, pulut lepa, lompat tikam, laksam, lauk kuzi, jala mas, air tebu, tebu, buah mata kucing dan segala macam  yang smetar-metar hamba rasa tak rak dah nak menaip muga menjadi gelabut tak puas kelik semetar sangat hehe.

 20140507-202758.jpg  20140507-202815.jpg  20140507-202839.jpg

Hamba dan bawak budak-budak gi Pasar Malam dan membeli serba maknika sampai naik serban jari jemari hamba bila berjalan kelik ke rumah. Walau macammana pun, ketika hamba sedap benar menjamu selera sampai naik berkilo-kilo berat badan hamba hari tu, budak-budak ni mengalami masalah tidak tahan panas. Sepanjang hamba di negeri Jerman, tak setitik pun hujan turun. Panas ting-ting sampaikan ketika hamba bawa budak-budak ke Pasar Tani pada suatu PAGI, anak hamba hak besar telah pitam kerana kepanasan yang terlampau (kata ke adik darat dih..) . Sejak tu mereka dok ralit minum sepanjang hari sampai menjadi kembung perut dengan air dan tak berapa lalu nak makan pulak. Hamba saja lah yang tolong makan ke mereka. Sebut apa mereka nak makan, hamba tolong bedal. Dahsyat hamba ni!

Apa-apa pun, misi pulang ke negeri Jerman tercapai untuk bersama ibu ayah dan keluarga terdekat. Kerana kelik smetar sangat, hamba tak dan nak bawa budak-budak berjalan ke rumah warih warah yang lain. Tak apa lah. Ada rezeki panjang umur kita kelik lagi dan berlama-lama sikit.

map-kelantan

Koya

Hari Komis sudah. Bukan skat tu jas..nak habis Februari dah. Cepat telajak rasanya. Saing tu tak dan apa-apa semeta lagi dah nak cuti sekolah pulak. Rasa macam baru jas dok belarak riuh gegam cari baju sekolah. Nak cuti semula dah.

Kemarin hamba dok tengok teket nak kelik ke kampung. Hamba baru dok lilas lilas tengok, budak-budak dah selak berpakat nak buat list begapa yang mereka nak makan dan nak buat kalau jadi kelik. Hamba rasa sian pulak bila baca walaupun rasa nak tersuka.

List hak bosu:
Air nyor dan isi hok beringus
Krepok pedas manis
Buah paus siam
Gi pasar malam
Kuih telinga keling
Makan pulut tak kira begapa asal pulut

kuih2

keropok pedas manis

nyomudo

List hak tengah:
Colet buah
Air tebu
Baju kelawar
Nasi segala nasi
Nasi belauk
Nasi belauk
Nasi belauk
(Nak kata anak hak ni berehi nasi telajak)

images

Anak hak tua:
Filem kamera hak gulung 36 x 15
KFC

filem

(Ihsan: google )

Acu tengak gak selera masing-masing. Habis tan tulis list. Tapi hamba rasa kalu tak jadi kelik, memang teriak berjebak jebak la airmata budak-budak haya ni.

Saing pakat doa la hamba anak beranak jadi kelik des? Walaupun ini semua masih ditahap koya, kalau hari-hari hamba koya, mana tahu boleh menjadi sungguh.

p/s Tengak gambar hak dok cicah colet buah tu, corrrrrr lecas mulut hamba! haha!