Basikal

Saing yang cas ligas,

Hamba ni tak sabar benar nak tunggu hujung minggu ni boktan hamba ada berjanji dengan anak hak bongsu nak bawa dia pergi gatih basikal di taman rekreasi tak jauh dari rumah hamba ni. Hamba dok rasa dia pun sebenarnya tak jenera mana tidur menunggu hari pasal dia memang dah lama mengidam nak naik basikal tayar dua. Umur dah besar lagu ni pun masih tak reti-reti lagi. Salah hamba juga sebab asyik tak dan nak ajar dia. Tapi tak lah 100 % lah salah hamba sebab dia pun jenis penakut hampas. Dulu masa hamba tak sibuk belas mana, hamba rajin ajak (ajak-ajak ayam sebenarnya) tapi dia buat senyap dan duduk ralit kata nanti dulu. Sekarang lo ni dia baru kabar yang kaki dah nak sama panjang dengan kaki hamba, tapi masih duduk naik basikal tayar 4. Baru bersera malu dan takut disuka oleh budak-budak lain.

Ya Allah..hamba tiba-tiba ni teringat masa hamba kecil belajar naik basikal guna basikal besar yang ada galang kat tengah. Saing mesti tahu rupa basikal tua ni.

basikal tua

(sekadar gambar hiasan. ihsan: google/ instagram/ fb)

Basikal hak hamba naik tu hak Tok hamba gatih untuk pergi balaisah. Azab benar hamba nak gatih sampai terteweng badan halus kurus kering hamba dulu. Tapi usaha itu tangga kejayaan jadi hamba gatih dan tetap gatih walaupun banyak kali hamba rebah sampai menyacar tapi mujur tak dan terjun masuk parit dekat rumah Tok hamba tu.

Bila hamba dah mula makin ganas menggatih, ayah hamba berjanji dengan hamba, kalau dapat markah tinggi dalam periksa penggal, dia akan beli basikal baru sebutir untuk hamba. Maka hamba terus mempres gear 5 la kuat membaca masa tu sebab di mata hamba dah terbayang-bayang basikal baru. Makan nasi berlauk pagi nampak basikal. Tengah bermain tukar tiang dekat jamban sekolah, nampak basikal. Kelik sekolah ketika bermain pekong selipar alik petang, nampak basikal. Alas balik dari kelas fardhu ain rumah ustazah malam-malam lepas Isya’ pun, bila saing-saing bertempik kerenat kata ada hantu k*kpek lanj*t alik pohon langsat,  orang lain lari bercuda takut kena susut, hamba tetap berjalan dengan tenang sambil duduk membayang diri menggatih basikal baru.

Dengan takdir Allah, hamba yang mengaji sekolah tak pandai mana ni tiba-tiba mendapat markah molek. Kelik sekolah lusa tu, tersergam sebutir basikal baru, warna merah tua didepan rumah. Masih ingat lagi, jenamanya Raleigh Roamer! Ayah hamba beli sungguh! Hamba takut juga ayah hamba sebenarnya kata saja, nak suruh hamba rajin membaca sebab hamba ni jenis pemalas lebih pada apa. Bersera nak juling mata hamba kelih bersinar lar lar basikal baru hamba tu. Walaupun hamba dah pandai naik basikal tahap boleh berlomba, nak cerita ke saing, hamba tak sanggup naik dan mula menggatih sebab hamba takut tayar basikal hamba jadi cemar. Tapi akhirnya, bila ma hamba suruh pergi ke kedai runcit tak jauh dari rumah untuk beli roti bantal serta biskut gula dan hamba dijanjikan upah:

sarsi2air saksi (google)

chickadeesdan cikedis (google)

hamba dengan lapang dada menggatih basikal baru. Terasa lagi angin sepoi-sepoi bahasa menepis pipi hamba. Bila sampai, kerana sayang ke basikal baru, hamba heret ia masuk sekali ke dalam kedai sampai hamba kena jerkah ke makcik tuan kedai yang bengkeng dan suaranya deras seperti pelakar!

Maaf ke hamba, saing. Panjang pula kisah nostalgia hamba dan basikal merah tua. Dah umur lagu ni, memang banyak teringat kisah-kisah lama.

Doakan anak hamba berjaya hujung minggu nanti. Mana tahu, dia pun akan dapat basikal baru. Tapi jangan harap la hamba nak lepas dia pergi kedai sorang-sorang macam zaman kita beles-beles dulu!

“Kurniakanlah kepada kami anak-anak yang taat kepada perintahMu, diwaktu mereka senang dan susah.”

Nasi Kapit Sambal Nyior

nasi impit dan sambal

Sedapnya saing muga ni. Hamba jenera tak jenera teringat dan rasa nak makan. Terasa tak tak dilidah hamba ni. Budak-budak ni pun memang nak terbit butir mata bila hamba tanya, kalau nanti hujung minggu ni kita makan NKSN nak? Mereka angguk menyungguh, mujur tak tercabut penggal kepala mereka.

images

Hamba ada jumpa resipi kat mana hamba tak ingat dah. Rasanya masa hamba mengita FB Lauk Pauk/ Kuih Muih Kelate satu masa dulu.

DSC_0590
_____________________________________________________________
Nasi Kapit Sambal Nyiur
7 April 2010 at 22:38 (Tahun pun ada ni! Bisa sungguh)

Bahan-bahan untuk Sambal:

A;

Kelapa parut 1 biji (digoreng sampai garing)
(Takkan hamba nak kena kukur nyior butir, saing? Hamba nak kekar cari dimana mengkoran nyior hak serupa naik kuda zaman kecil dulu tu! Hamba beli Dessicated Coconut jah lah sekali ni!)

Kukur_kelapa

(Sekadar untuk tatapan budak-budak dirumah hamba yang tak pernah kenal rupa mengkoran nyior)

B;

5 ekor ikan selayang (rebus ambil isinya)
5 batang serai (hiris)
5 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
1 inci halia
2 keping gula nisan/ gula melaka
Garam secukup rasa

Cara:

1. Kisar bahan B kemudian gaulkan dengan kelapa parut yang telah digoreng.
2. Gorengkan semua bahan di atas api sampai kering. Masukkan perasa.Kalau kurang manis tambahkan lagi gula melaka kerana sambal nasi kapit lebih sedap jika rasanya sedikit manis.
3. Sejukkan dan kisar dengan kisaran kering agak-agak separuh lumat.
4. Sedia dimakan bersama nasi kapit.

Sumber: resepimudahlazat.blogspot.com & fromthekitchentohisstomach.blogspot.com/
(Bagus ada kredit siap. Kalau zaman Tok Nyel hamba dulu dah ada internet, harus kena beri kredit ke dia juga)

____________________________________________________________

download

Hamba saved di laptop dan usung ke sana kemari bertahun kaklah dah tapi tak juga hamba dan nak buat dan berjamu dirumah ni.

photo (24)

Hamba paling berehi kalau hak ada kuah kacang sekali. Kena pulak bungkus dengan daun pisang cucuk lidi potong serong. Berlaga angin benar bila makan. Kalau kacip pakai stepler, hamba naik ra nak marah! Bekeng hamba ni. Lepas tu bila budak-budak ni nak makan dengan gerpu, hamba memang pastikan suara hamba bleber dapat didengari hingga ke balaisah tak jauh dari rumah. Deras suara hamba. Benda lagu ni kena makan dengan jari hak lima! Tak kena kalau kekah guna gerpu. Tak ada nikmat!

Hamba bagitau sengoti, kali ini hamba mesti nak bawa terbit mek wok hamba dan cuba sampai berjadi. Kalau tak berjadi juga, nampaknya hamba kena sarendar dan bila balik kampung (harap ada teket) , pakai makan hak beli di merket saja lah!

Gambar: Serba serbi ihsan Google.

Main dekcok

Saing segar ke? Sudah masuk hari ke tujuh tapi masih tak ada bayang. Sesungguhnya segala telah termaktub.

Kelmarin anak hamba balik dari sekolah nya geger gegak nak ajak mak dia bermain dekcok.

hopscotch-ladies

Hamba ni bukan rak dah nak melompat macam zaman 45 kg dulu. Tapi anak dah bersungguh lukis ‘papan dekcok’ di pasir jadi hamba kena lah turut ere. Baru 2 round hamba rasa lemah lumpuh dan bernyawa tak lepas. Berpeluh ra ra.  Parak hamba macam ni, saing. Hamba memang tak ‘fit’ sikit habuk dah nampaknya. Padahal baru 4 siri. Tak boleh jadi ni.

Hamba masuk rumah dan minum air berteguk-teguk. Baru nak duduk, anak hamba bertempik kiong-kiong tak nak bermain seorang. Hamba tak ada arah lah kena juga teman dan sambung bermain dengan dia. Dah makin banyak round, hamba pun rasa makin ringan badan hamba. Malah hamba rasa hamba pulak lebih menyungguh dari dia! Yang hamba paling suka, bila tengok dan dengar suara anak hamba dok suka keras bila hamba berdekcok terhoyong hayang hendak rebah. Sebenarnya hamba luga ketika itu!

Hamba ni contoh terbaik orang yang langsung tak bercara ke exercise. Jak dari zaman mengaji dulu, hamba tak berapa minat aktiviti lasak macam gi rukas bukit, camping, masuk hutan dan jenis-jenis lagu tu. Mungkin sebab hamba memang anti ke pacat lintah jadi apa sahaja yang hamba boleh buat untuk tidak berada dalam situasi dimana hamba kena teriak ko’or bila kena ketik ke dua jenis binatang liar ni, hamba akan buat. Bila dah habis mengaji, hamba kerja di pejabat yang mana hamba tak perlu mana berhungga ke sana ke mari sampai hamba jadi panas so’oh. Zaman tu muda lagi. Tak pe lah tak berpeluh mana pun sebab badan payah naik. Tapi sekarang, hamba berharap ke puasa sunat, makan buah, kurang makan nasi dan makan malam sebelum pukul 6. Kalau bukan sebab tu,  hamba ni mungkin dah jadi segemuk Mrs Doubtfire (anak hamba terlopong kalau tengok cerita ni) . Tapi hamba tak boleh berlapang dada. Kejadian bermain dekcok kelmarin telah memberi satu pengajaran  besar ke hamba.  Saing baca ni tak tolong gobar ke?

Saing, petang ni selalu kita kena start berjalan keliling kampung. Tak boleh jauh, start dengan 1/2 kilometer pun hamba kira ganas dah tu.

Bahasa

Kemarin hak kecil balik dari sekolah ralit dia cerita pasal kelas Mandarin. Dia join kelas ini tahun lepas tapi biasalah budak-budak cuti lama sikit, hilang raip hak belajar sebelum ini. Ingat huduh-huduh saja. Tahun ini, ayah dia memang bersungguhan nak dia masuk kelas betul-betul jadi kami ambil keputusan daftar dia kelas Mandarin.

mandarin

Kalau pun dia tak cair berbahasa Mandarin, dapat bercakap dan faham sekodar-kodar pun dah tak apa. Yang penting suis bahasa dalam kepala dia dah dicuit. Senang lepas ini belajar bahasa lain getek. Hak kakak-kakak dia buleh membaca menulis bahasa Jepun jadi hamba rasa moleklah dia belajar hak lain.

hiragana1

Anak-anak saing mesti dah cair berbahasa Arab sebab mereka kan pergi sekolah Arab. Budak-budak dumah hamba buleh menulis membaca saja lah. Cuma walaupun tak reti bercakap bahasa arab dengan cair, kalau mengaji Al-Qur’an, memang kena godam dengan sodep dengan hamba kalau makhraj atau tajwid mereka tak dibaca dengan betul (Hamba ni kan bengkeng sikit).

learning-arabic-language-of-the-qur-an

Tapi nak berbual ralit-ralit dengan orang Arab kalau bertembung di KLCC, memang tak terbit lah dari mulut mereka. Habis awak pun, terbit ‘kaifa haluki, kaifa haluka’ saja. Kalau nak bunyi lebih darat, terbit lah ‘kiifik atau kiifak’. Lepas tu senyap dip lah sebab vocab menusut dalam rak!

Koya

Hari Komis sudah. Bukan skat tu jas..nak habis Februari dah. Cepat telajak rasanya. Saing tu tak dan apa-apa semeta lagi dah nak cuti sekolah pulak. Rasa macam baru jas dok belarak riuh gegam cari baju sekolah. Nak cuti semula dah.

Kemarin hamba dok tengok teket nak kelik ke kampung. Hamba baru dok lilas lilas tengok, budak-budak dah selak berpakat nak buat list begapa yang mereka nak makan dan nak buat kalau jadi kelik. Hamba rasa sian pulak bila baca walaupun rasa nak tersuka.

List hak bosu:
Air nyor dan isi hok beringus
Krepok pedas manis
Buah paus siam
Gi pasar malam
Kuih telinga keling
Makan pulut tak kira begapa asal pulut

kuih2

keropok pedas manis

nyomudo

List hak tengah:
Colet buah
Air tebu
Baju kelawar
Nasi segala nasi
Nasi belauk
Nasi belauk
Nasi belauk
(Nak kata anak hak ni berehi nasi telajak)

images

Anak hak tua:
Filem kamera hak gulung 36 x 15
KFC

filem

(Ihsan: google )

Acu tengak gak selera masing-masing. Habis tan tulis list. Tapi hamba rasa kalu tak jadi kelik, memang teriak berjebak jebak la airmata budak-budak haya ni.

Saing pakat doa la hamba anak beranak jadi kelik des? Walaupun ini semua masih ditahap koya, kalau hari-hari hamba koya, mana tahu boleh menjadi sungguh.

p/s Tengak gambar hak dok cicah colet buah tu, corrrrrr lecas mulut hamba! haha!

Hijabelit

Hari ini dah tak hujan. Boleh lah nak jemur kain sampai kering macam keropok. Bila angkat..waaaal..sedap sungguh baunya. Nikmat boleh menghidu lah itu namanya. Kadang-kadang kita dok bernyawa sros-sros kita lupa nak fikir tentang nikmat-nikmat sebegini. 

Hari ini hamba seperti biasa masuk kerja. Ada 15 benda nak buat kalau ikut checklist hamba. Tapi seperti sekala, dapat buat 5 pun dah kira bisa benar. Masa tengahari tadi hamba terbit sekejap  dari office pergi ke bank. Bila dah terbit, macam-macam lah hamba terkelih. Masalah hamba, tiap kali hamba lihat muslimah pakai tudung tapi tak tak tutup aurat selain kepala dengan elok, hamba jadi gedebar raip sedih tak tahu bakpa. Satu kesukaan orang tempat tinggal hamba ni, mereka tutup kepala dengan molek. Terlebih molek sebenarnya. Kain kelubung mereka akan belit sampai hamba jadi nanar takut mereka tidak cukup oksigen. Tapi pakaiannya ketat gelemat ya Rabbi hamba yang sama perempuan ini menjadi malu nak kelih. Rasa hendak pergi menusut. Lain dengan tempat saing tinggal, masalah biasa disana ialah muslimah pakai tudung tetapi berbaju lengan pendek atau kain berbelah. Disini tiada masalah lagu itu. Hati hamba selalu tertanya-tanya. Kalau wanita bertudung datas tapi dibawahnya semua ketat gelemat, sebenarnya apa tujuan sipemakai ini? Kalau budak-budak tanya, hamba selalu kata, dia mungkin tak kabar baju dia ketat. 

Hamba rasa itu lah antara cabaran-cabaran membesarkan anak perempuan. Kita dah ajar asas ugama, tapi mereka anak remaja. Bila kelih di instagram, di facebook model-model muslimah yang comel berjentat, mereka teringin juga hendak memakai serupa itu. Setakat ni hamba masih gagah lagi mengawal minat-minat mereka. Hamba beli lah juga tali tekak, gelang-gelang hatta cincin gurkha yang tak melampau designnya. Yang penting jangan sampai jadi perhatian ikut ser  mata-mata liar. 

Okay lah saing. Masa untuk mencari resipi hari kedua membuat lauk. Gobar dihati sudah terasa. Hamba harap budak-budak tidak bergelewat didapur bila hamba mula nak memasak. Kalau tidak, jawabnya kena redas lah dengan sodep!

Jumpa lagi!

Ra’an & Chef

As-salam saing yang jauh,

Saing alik nu segar ke tu? Hamba alik ni ado raso ra’an sikit tubuh. Gamaknya sebab hujan tak serik banyak hari dah. Baru ni panas ting ting sampai naik senak butir mata. Bila cuaca dok sekejap lagu ini, sekejap lagu itu, kesan biasa lah bila mula rasa macam hendak demam. Harap-harap setakat rasa sakit urat saja lah. Kalau dah mula demam, satu kerja pun tak menjadi. Duduk ralit nak rebah belakang saja. Nak angkat tangan pun tak rak.

Kemarin hari yang agak lorat. Mak dan ayah mertua ada mari nak jenguk anak cucu. Macam yang saing sedia maklum, hamba ni tak berapa reti memasak. Buat lauk ikut dan sampai ketar tangan. Orang lain memasak setengah jam sudah siap tapi hamba ni, tempoh setara tu, baru dok bermutar itik nak kerat sayur! Mujur lah akhirnya lauk pauk siap. Dah la dengan hujan lagi, mesti lah mereka lapar perut pedal. Bila tengok pinggan semua licin lemun, lega hati hamba.

chef

Esok fikir untuk memasak lauk lain pulak. Ketar gugar nak habiskan dua minggu menjadi chef. Tapi sebenarnya hamba suka pasal kalau tidak, hamba akan ikut erel perangai pemalas bab memasak ni. Memang parak tapi memang itu bukan bakat semulajadi hamba. Mujur lah suami dan anak sudah faham dan mudah berbasa. Apa saja hamba hidang, mereka akan telan dengan molek ada. Alhamdulillah. Sebelum hamba lupa, kalau saing rak, bila mana ada resipi yang mudah-mudah dan sedap, tolong la bubuh disini. Senang hamba nak tra bila hamba rasa rajin.

Hamba rasa kena berhenti lah dulu. Nak pergi telan penadol dan lepas tu hamba kena bersiap bekal sekolah budak-budak. Mereka ni dah besar jergut pun masih nak ibu juga yang siapkan bekal. Nak bermanja lah tu. Tak pe lah. Budak-budak sekolah sekejap saja. Kelip pas kelip pas, habis sekolah menengah lepas tu habis la kita kena tinggal. Betul tak saing?

Au revoir!