Ayam Panggang Lada Hitam

Ayam Panggang Lada Hitam

Bahan bahan:

1/2 ekor ayam – potong ikut dan

2 inci halia

6 ulas bawang putih

4 sudu besar sos tiram

lada hitam tumbuk kasar sebanyak yang kita suka

sedikit madu

sedikit garam

sedikit minyak zaitun – untuk diretik

Cara-cara:

Kisar halia dan bawang putih sehingga halus.

Comor pada ayam.

Satukan sos tiram dan madu.

Comor lagi pada ayam (brehi sungguh comor mencomor)

Akhir sekali tabur serbuk lada hitam kasar dan garam keliling kelalang ayam.

Masukkan ke dalam bekas yang sesuai diguna untuk membakar. Jangan guna bekas plastik pulak lama cair meloler habis dalam oven.

Retik dengan minyak zaitun.

Bakar pada suhu 150C sehingga ayam masak. Balik lah ayam tu sesekali pastu tiap kali balik, retik-retik lah ayam dengan minyak zaitun. Sekala dalam sejam lebih sikit masak molek dah ayam kita ni.

Selamat menerai!

Hamba ambil resipi ni dari blog kak Azie di¬†sini. Tiap kali hamba kelih gambar-gambar masakan beliau, memang jadi nanar. Bersera nak tra buat belaka. Bersera saja lah. Saing pun maklum hamba dan dapur mesra sekodar-kodar saja ūüôā

Bila orang Jerman Ingin Berkecek Luar..

Hamba tak tahu lah dari mana asal usul keturunan post ni. Saing hamba di watsep yang hantar ke hamba. Hamba rasa dah banyak juga yang dinasiktambah oleh saing hamba yang nakal dan memang jenis geliga. Nakal bunyinya bila hamba baca dengan suara yang deras. Memang hanya orang Jerman akan faham butir ayat-ayat di bawah ni. Sesiapa yang nak bersaing, bergewan, bertunang atau menikah dengan orang Jerman, sila lah belajar- belajar.

It starts here (yak boktan.. Tiba-tiba hamba berkecek Amareka)

Identiti Kelate anda dikesan tanpa disedari bila berkecek lagu ni….

1. Mari kita pergi encik, hujan sudah serik ni

2. Adik tuang air tu jangan banyak dik…padam padam dah banyak tu

3. Kakak… bungkuskan saya pulut lempa satu

4. Macam mana awak basuh baju ni habis pertik sawa

5. Adik…bagi saya tudung gelas ni…saya nk bawa balik air ni

6. Mula-mula panaskan minyak…masukkan bahan kisar….tumis hingga naik bau…kemudian masukkan awas

7. Maaf la ya…rumah bujang macam ni la memang berkubang

8. Pasang cadar dan sampul bantal ni…bg nampak kemas sikit

9. Bang bagi supik satu

10. Tolong ambik kunci motor dalam sorak meja tu

11. Ayang…camne dah sial ke belum demam ayang tu?

12. Kejap ye…tadi petir, tu letrik tak ada…sebab suis berjentap

13. Bang…bungkus air lanas satu

14. Makcik….mana duit cucur saya tadi

15. Makcik…bagi pletin satu, senang sikit nk minum air ni

16. Tokey…kakas sup ada jual?

17. Itik suka sangat la kalau main air char

18. Dik…jangan lari laju-laju…nanti rebah

19. Tolong ambilkan suis kereta aku kt meja tu.

20. Boleh tolong diam sikit tak? Pot pet pot pet….bosan la

21. Dulu masa musim banjir kat sini air lintas jalan

22. Dulu2 masa banjir air depan rumah ni sekat tekak

23. Awak buat apa sekarang ni? Lama tak jumpa.

     Tak ada buat apa pun duduk serus seras kat rumah..

24. Ok, kelas dah habis..boleh bersurau semua.

25. Adik saya jenis babil orangnya.

26. Eh! Tertinggal pulak bocong air kat rumah.

27. Puas dah suruh anak tina saya pakai tudung tapi dia jenis keras pedal. Tak dengar buah orang.

28. Dah banyak duit dalam celeng ni. Boleh dah bawa pergi bank.

29. Dah sudah guna jamban tu, jangan lupa gumba.

30. Berlubang dah kain sarung ayah ni. Agaknya kena kerit ke lipas.

31. Suka sangat bila dapat balik kampung masa puyan buah.

32. Hapak bengang bau kasut sekolah Mat Yo ni.

33. Derasnya bunyi tv. Sampai turit telinga.

Dalam banyak- banyak, favourite hamba yang nombor 29. Mungkin sebab hamba baru lepas kena cerah perut!!

IMG_2145.PNG

Bersakit-sakit dahulu..

Saing,

Hamba baru sudah menanak nasi. Lapar perut pedal hamba hari ni sebab 3 hari mbak hamba kena cerah perut. Tak tahu lah apa yang hamba makan, memulas pedih perut hamba sampai tak  boleh  nak buat kerja apa satu. Tahap naik bulu roma raaa bila dia mari rasa sakit tu. Ketar-ketar lutut hamba.

Habis tiga hari, nak jadi ke cerita, hamba buat-buat tra pakai baju lama. Aik! Sudah padan dengan smetar-metar. Dalam teringat pedih perut tu, hamba sengih termewet sorang-sorang. Betul lah kan orang tua selalu pesan, dalam duka ada suka, dalam payah ada mudah, dalam naik (naik sekak ulu hati sebab sakit perut tu), ada turun (segram dua berat badan hamba). Alhamdulillah. Tapi dah rasa segar ni, tekak hamba beronar pulak bersera nak makan serba mak nika. Nampak gayanya lepas ni naik la sekilo lepas turun segram! Ni hamba dok berasa-rasa nak makan..

nasi beriani

nasi beriani

sekut kt

biskut kapal terbang

asam jawa pulas

asam jawa salut gula penuh penar tu

kambing golek

kambing golek..

ahhh berat dah hamba sekali ni, saing!

Lupa pulak hamba nak tanya, kat tanah Melayu sekarang masih panas berketik kah macam bulan puasa hari tu? Ke sekarang ni musim hujan mula turut bret-bret? Kat tempat hamba duduk ni seminggu ni hujan genap-genap hari. Hamba suka sebenarnya sebab hujan jarang-jarang sekali turun. Kucing yang hamba pera ni pun tak buat kerja lain, asyik dok tengok ke luar rumah. Bekali duduk tertanya-tanya bila lah hujan hendak serik pasal tak boleh nak pergi berhambat diluar dan higap cicak kubing. Kucing hamba memang suka higap cicak kubing. Bukan untuk makan tapi sekadar lambung-lambung macam bola. Nyanya juga kadang-kadang hamba tengok ke cicak kubing tu tapi dah itu permainan dia, hamba buat tak reti saja lah.

Hamba nak gi ambik anak kat stesen bas pulak ni. Nanti kita menulis lagi.

(semua gambar adalah sekadar gambar hiasan. ihsan: google/ instagram/ fb)

“Ya Allah, lapangkanlah hati kami disaat kami diuji, baik dengan ujian yang besar atau sekadar yang kecil-kecil sahaja. Sesungguhnya sabar itu besar kelebihannya”

Puasa sudah, Hari Raya pun sudah

Saing!

Lama benar kita tak bersiaran dalam ni. Kuat sungguh kita duduk gi mari dari belum mula puasa, pastu kelih-kelih dah masuk bulan Ramadhan yang penuh barakah. Dalam kita tak puas lagi berpuasa rasanya, hamba mula membayangkan kalau lah hamba berada di tanahair, pasti dah kedengaran orang lorat mengodar biskut raya, kek raya, baju raya. Lagu raya tak sah nak katalah kan! Naik gelabut. Hamba jaman dulu suka jugak la lagu ‘Satu hari di hari raya’ yang M.Nasir tu dengan lagu tak ingat tajuk tapi Anuar dan Ellina nyanyi . Tapi dah tua ni, kalau tajuk lagu pun tak ingat, apatah lagi lirik nya!

Sebelum lupa..

SALAM AIDILFITRI

Kelih punya kelih, hari ni dah masuk 8 Syawal. Allah..cepat sungguh masa berlalu. Sapa-sapa yang dah mula merasa kohor ketat baju kain dan seluar hasil beraya dikampung keluarga (dan mertua), rasanya dah selamat pakat kelik ke tempat tinggal masing-masing. Pasni pakat beraya dibandar lah pulak. Hak moleknya, sapa hak nak ganti puasa, sila lah puasa berganti-ganti (atau sapa yang dah habis ganti, sila lah berpuasa 6 pulak!) di tengah minggu. Pastu, awal hujung minggu isi perut pergi open house dan akhir hujung minggu bolehlah cuci perut (kes makan macam-macam tahap taliperut pun selak tak tau nak proses hak mana dulu!)

Apa-apa hal pun, hamba mendoakan saing dan keluarga gembira dihari raya dan kita tidak melupakan saudara-saudara seIslam kita diseluruh dunia yang sedang melalui keadaan yang perit dengan berbagai ujian dunia. Semoga Allah merahmati hidup kita dan menghimpunkan kita bersama-sama di Jannatul Firdaus kelak. Amin.

PEREMPUAN DAN KELUBUNG

Wahai perempuan,

Bila nak berkelubung..

Sibarlah, belitlah, putarlah, gulunglah

Kalau minat, hiaslah ..

dengan pin bernondengan

kancing kemas ditengkuk

brooch besar dibahu tersangkut.

Dengan kata lain, buatlah lagu-lagu mana pun

Asalkan..

Niat dihati kamu terjaga

Had aurat wajah tertutup sempurna

Ingat aurat luar solat dan dalam solat adalah sama

Tiada peha, betis  dan lengan  tertayang percuma

Tidak bersendat berketat berbalut tubuh bagai membalut nangka

Tidak jarang pakaian dan kelubung yang menyaluti kita.

 muka

(sekadar gambar hiasan. ihsan: google/ instagram/ fb)

Semoga Allah subhanahu wa ta’ala memberi kekuatan untuk kita melakukan ketaatan dan menjauhi diri daripada suka berhias-hias untuk dipuja puji oleh yang tidak selayaknya.

Ikhlas tapi jauh,

putihbersempol

Pulang ke Negeri Jerman

Saing! Hamba tak sabar nak cerita ke saing kisah-kisah hamba kelik ke negeri Jerman hari tu. Memang seronok benar berjaya kelik ke kampung walaupun smetar saja. Biarlah smetar pun daripada tidak langsung dih?

Bila hamba dan budak-budak sampai di airport, kami kena keluar dari terminal untuk ke terminal satu lagi. Terbit saja dari ruang beraircond, anak hamba hak bongsu masa tu berpeluh pelar dia bleber ke hamba, ‘ bakpa lah tempat ni pasang heater pulak!’. Hamba suka selak sebab kakak dia dan lagi bui respon, ‘darat nya adik ni! Ni bukan heater lah.. We are in Malaysia! It’s humid!’ Berkecek Amareka pulak anak hamba yang besar tu. Ikutlah puak-puak awak. Asal diri kabar kita orang kampung, hamba beres belaka nak komen apa pun.

Dah sampai rumah tok nenek memang sangat lah gembira. Alhamdulillah budak-budak ni fasih benar berbahasa negeri Jerman. Hari-hari minum teh beng beli di pasar besar idaman kalbu sampai gigi pun jadi kalar kuning seperti kalar teh beng! Hamba bertungkus lumus membedal nasi dagang, nasi kerabu, lok ching, percik segala lauk, abc, tapai pulut (aduh la sedap terlenggak), tepung bukus, akok kedut, pulut lepa, lompat tikam, laksam, lauk kuzi, jala mas, air tebu, tebu, buah mata kucing dan segala macam  yang smetar-metar hamba rasa tak rak dah nak menaip muga menjadi gelabut tak puas kelik semetar sangat hehe.

 20140507-202758.jpg  20140507-202815.jpg  20140507-202839.jpg

Hamba dan bawak budak-budak gi Pasar Malam dan membeli serba maknika sampai naik serban jari jemari hamba bila berjalan kelik ke rumah. Walau macammana pun, ketika hamba sedap benar menjamu selera sampai naik berkilo-kilo berat badan hamba hari tu, budak-budak ni mengalami masalah tidak tahan panas. Sepanjang hamba di negeri Jerman, tak setitik pun hujan turun. Panas ting-ting sampaikan ketika hamba bawa budak-budak ke Pasar Tani pada suatu PAGI, anak hamba hak besar telah pitam kerana kepanasan yang terlampau (kata ke adik darat dih..) . Sejak tu mereka dok ralit minum sepanjang hari sampai menjadi kembung perut dengan air dan tak berapa lalu nak makan pulak. Hamba saja lah yang tolong makan ke mereka. Sebut apa mereka nak makan, hamba tolong bedal. Dahsyat hamba ni!

Apa-apa pun, misi pulang ke negeri Jerman tercapai untuk bersama ibu ayah dan keluarga terdekat. Kerana kelik smetar sangat, hamba tak dan nak bawa budak-budak berjalan ke rumah warih warah yang lain. Tak apa lah. Ada rezeki panjang umur kita kelik lagi dan berlama-lama sikit.

map-kelantan

Bedoah lalu

*sambil keser-keser mengesot betul pinggam, hamba berasa nak menulis sikit ni.

Sebelum tu nak tanya dulu saing segar molep dah ka? Bunyi kata tak berapa segar. Bangsa dia lah kalu berubah cuaca – dari cuaca di Jerman ke cuaca alek nu. Pah lagu mana kelik Jerman sari tu? Sampai lah hajat saing dan anak-anak nak makan makanan Jerman hak tiada tolok bandingan tu? Hehehe… Hamba ni pun lama benar dah tak kelik. Kalu saing tunjuk gambar buleh jadi gelepar dodeng-dodeng!!

Hujung minggu sari tu ayah budak2 ajak gi makan kedai. Cari punya cari kedai akhirnya jumpa satu kedai makan. Maka masuklah kami anak beranak dan duduk di sebuah meja. Berjiran dengan meja kami tu ada dua pasangan suami isteri yang masih muda belia. Comel lotam kedua-dua isteri tersebut. Soram pakai dress warna merah lar-lar. Soram pakai blaus kuda belang dengan skirt. Masa kami masuk tu dema tengsh duduk, jadi nampaklah kedua-dua sarat bawak baby dalam perut.

Lepas menjamu selera, dema takdi bsngun nak balik. Kami dok sibuk gohek gostan nasi lagi. Rasa nak tersembul butir mata hamba ni saing weh. Memey tersembul jatuh atas meja makan lepas tu kutip balik sumbat semula dalam soket mata!! Bila kedua-dua ibu muda hak sarat pregnant ni bangun! Allah lah, kesian tengok ka pakaian dema…alek sana ketat gelemat lagi saing wehh…rasa baby dalam perut tu pun tak berapa nak rak bernyawa!!

Hak pakai dress merah lar-lar tu gap nak berjangkah pun berbelit kaki..wak ka sempitnya baju..hak soram lagi dia bubuh rantai gajah pulak di pinggang blaus sedia ketat tu. Serupa lah blaus dia tak cukup ketat!!

Aduh saing!! Parak lah orang muda la ni dih?
Allah suruh tutup aurat tapi dia tutup urat jah…
Tak dak kekuatan lah hamba ni nak gi tegur.

Kalu pakai hak longgar bobeh-bobeh tu bakpa ke dia nya?
Tidaklah panas so’oh, yang penting syarat tutup aurat dipatuhi.

Tudung pakai tu comey benar dah..
Naik nyaknyer tengok.

Allahu Akbar. Mudah-mudahan kita dan anak cucu kita tidak bejadi lagi tu.