Dapur yang sunyi

Saing tuuu,

Tengok-tengok dah hari Jumaat lagi kita ni, saing. Alhamdulillah.

Minggu ni hamba kerja memang teruk sikit. Kerja kuat terlebih sampai baru hamba terkejut kar bila hamba perasan yang hamba tak bergulai sedikit habuk minggu ni!!

o-SHOCKED-FACE-facebook

Berat kes hamba ni, saing. Bukan la maksudnya hamba tak masuk ke dapur langsung. Hamba masuk lah. Mesti masuk. Nak membela diri, hamba ada jugak memasak hak ringkas-ringkas setara kira-kira dari kerat bawang sampai ke hidang dalam 15 minit siap. One pot/ wok meal saja. Cuma hamba tak dan langsung nak bergulai hak macam dalam tv atau memasak lauk berbagai jenis nak hidang-hidang penuh meja. Sebenarnya nak memasak rajin-rajin sangat pun hamba ni jenis penakut. Takut membazir. Bila tak habis, pakat bubuh dalam bekas, honyoh masuk dalam peti sejuk lepas tu pakat buat tak nampak. Bersusun-susun dalam peti tu. Tak ke sayu hati hamba hak berdiri berjam-jam memasak? Jadi betul dah la tindakan hamba ni kan, saing? Lagipun hari tu hamba ada tengok video di youtube. Hamba ni seorang yang mudah teriak. Terlalu gembira dengan ketabahan dua beradik tu yang penuh bergantung kepada Allah, sampai bengkak bengkil mata hamba teriak dan sejak tu hamba berazam untuk memasak dan makan sekodar-sekodar saja. Kena didik diri dan keluarga sebab kita orang melayu ni secara umumnya makan agak mewah, walaupun tak semewah makan-makan keluarga kaya arab alik sana hak ada kepala kambing sebesar kepala singa menjadi ibu meja (tak tahu lah patut ke tak nak banding dengan dema tu).

Hamba sebenarnya dah mula potong bajet barang dapur (termasuk lauk pauk). Kalau dulu (sekadar contoh), $250 seminggu, sekarang hamba dah turunkan ke $180. Doanya duit hak lebih tu boleh lah sedekah ke saluran yg lebih memerlukan. Mana tahu, lepas ni boleh jadi kurang lagi dan lagi.

Hari ni hari mereka, tak mustahil satu hari nanti hari kita.

Mood: Ceria kerana hari ini hari Jumaat tapi dan teriak seround dah ni sebab hamba baru tengok video tu sekali lagi..

Advertisements

Rezeki

Saing,

Hari ni hamba lorat gaduh bersiap untuk mari kerja. Mujur lah hamba dan letak kucing hamba di luar. Ada sekali hamba tak teringat sebab kes lorat ni lah, bila balik kerja, bukak jah pintu rumah, waaaa semerbak busuk bengang sebutir rumah. Dan la kucing ni tinggal hasil. Cerah perut pulak tu.

Nak berkongsi sikit lah suatu drama hidup hari-hari dengan saing. Sejak hari tu lagi hamba teringat dah tapi hamba pergi bubuh post cerita meranggos la pulak. Tajuk kisah ni memang betul dah. Rezeki masing-masing.

Ditempat hamba duduk ni kerajaan dia ada badan kebajikan. Niat mereka, hamba rasa baik yakni nak menolong orang yang kurang mampu tambah-tambah dengan taraf hidup yang sangat tinggi. Tapi sebenarnya ramai yang ambil peluang salahguna sistem yang ada ni. Hamba bagi contoh lah deh?

Ada keluarga dari sebuah negara ni, kata lah dari Iraq datang ke negara ni. Pasangan sedang-sedang, tak lah tua sangat. Setara kita (akhir 30an-40an). Ada anak 4. Umur sorang baru habis sekolah, 3 masih sekolah. Mereka dapat visa sebagai refugee (contoh).

Selepas beberapa bulan, mereka mula boleh buat permohonan dari jabatan kebajikan kerajaan ni. Selalunya mereka akan berbual-bual dengan saing-saing baru yang dah duduk bertahun disini dan mereka pun buleh lah idea apa yang mereka nak cuba dapatkan daripada jabatan kebajikan ni.  Bermula lah episod isi borang.

dollar-signs

Beberapa bulan kemudian mereka akan dapat:

1) pertolongan dari segi bayaran sewa rumah rumah atau rumah sebijik (housing commission). Contoh, sewa rumah 3 bilik biasa 2000 sebulan. Mereka hanya perlu bayar 10%.

Orang yang bekerja bergaji dan bayar cukai, bayar sewa (kalau menyewa) harga penuh.

2) Anak sorang ada jenis hyperactive sikit. Saing tadi pun nasihat gi jumpa doktor, buat lah cerita dasyat-dasyat anak ni suka merungkas tahap tak reti nak tidur siang malam. Kalau gi supermarket, aktif terlajak last-last trolley shopping tohok tak tahu kemana sebab dok hambat anak ni dari mula masuk kedai sampai ke kelik. Pastu doktor pulak pemalas, dia pun mengesah lah anak kamu ada ADD (Attention Deficit Disorder). Apply untuk elaun penjaga budak ni. Dalam 200 lebih sebulan jugak lah. Masuk akaun.

Anak orang yang bekerja bergaji dan bayar cukai ni pun ada jugak hak buas lagu ni tapi basa dia lah budak. Kalau duduk diam macam orang bersanding dok tengok orang bersilat pulut, tu bukan budak namanya!

3) Dah macam tu dapat lah pulak health card. Dapat yang ni, kira beres lah termasuk kos jumpa doktor gigi, check mata, hatta buat spek baru. Harga ubat serba serbi disini mahal. Jumpa doktor harga lain, dapat ubat kena gi farmasi lain, ubat harga lain.

Orang yang bekerja bergaji dan bayar cukai semestinya kena cover sendiri lah kos-kos ni semua.

Keluarga tadi mula menjadi semakin tamak.

4) Ayah pulak ada sakit belakang sikit. Sikit jah.Tapi laki ni terus gi jumpa doktor (doktor tadi lah ni, yang mengesah anak buas terlebih cas ligas tadi)  kata sakit kuat tak boleh duduk lama,  tak boleh berdiri lama, tak boleh mencangkung lama, apatah lagi menyenggeng, meniarap, terlentang atau menunggeng nyior! Kira serba tak boleh lah. Apply untuk elaun OKU. Dalam 1000 lebih sebulan. Masuk akaun. Dapat extra sticker gambar OKU untuk kereta.

Orang yang bekerja bergaji dan bayar cukai tadi pun ada sakit macam-macam sakit tapi kena bergagah cari rezeki. Sibuk kerja tak ada masa nak gi beratur hantar borang.

5) Anak hak umur lepas sekolah tu. Konon-konon nak mencari kerja. Eh! Kawan baru mak ayah kata, boleh apply elaun jugak sementara dapat kerja hak SESUAI. Apply. Dalam 500 jugak sebulan. Masuk akaun. Oh! Kos pengangkutan mana-mana nak pergi berderap pun dapat potongan harga.

Anak orang yang bekerja bergaji dan bayar cukai cuba buat permohonan juga, lagi-lagi masuk kolej tapi ditolak sebab gaji mak ayah melebihi had maksimum yang ditetapkan oleh kerajaan untuk dapat elaun ni. Kos pengangkutan pun tak dapat lah potongannya. Mahal hari-hari nak ke kolej. Tapi demi ilmu, kena lah ikat perut.

6) Anak hak sekolah, dapat jugak elaun untuk beli barang sekolah, dan macam-macam tersangat macam-macam, tahap boleh daftar anak di sekolah swasta!

Anak orang yang bekerja bergaji dan bayar cukai bersekolah disekolah kerajaan. Yuran minimal, buku teks percuma. Itu saja yang mampu.

Sekarang mereka sudah menjadi alik sana pada tamak!

7) Selepas setahun merasa betapa mewahnya hidup, saing hari tu kata, kalu awak dua ni berlakon kata tak duduk sebumbung dah, konon-konon dalam proses nak bercerai lah, dapat lagi elaun lain. Maka, pergi lah si bini buat muka sedih ke jabatan kebajikan dan apply. Jumlah tak boleh nak kata sebab memang akan dapat berbagai elaun lagi.

Hakikatnya: Si ayah dapat kerja buruh binaan dan pasang paip. Dia hanya minta di bayar cash sebab kalau tidak kena lah bayar cukai. Kerja pun secara ikut suka. Si emak juga buka kelas tuisyen di rumah, mengajar bahasa Arab ke budak-budak bayar ikut jam dan kena bayar cash juga. Si anak yang umur lepas sekolah pun, kerja sepenuh masa, jadi buruh dan dibayar cash.

Selepas setahun, mereka boleh pakai kereta baru (dan beli sebuah kereta lagi yang second hand untuk anak sulung mudah pergi berderap ke sana ke mari) dan bercuti dalam negara ketika cuti penggal sekolah yang lain. Semua pakai handphone pesen terbaru, tak termasuk tablet dan komputer dan tv sebesar pintu rumah.

Jenama pakaian harian anak-anak pun tidak kurang dari G-Star Raw atau jenama yang hebat-hebat belaka (bukan jenama kedai Hari-hari macam di Malaysia tu!). Si ayah mula daftar masuk gym, sebab orang sini pakat gila gi gym. Tak dan berapa lama ayah pun berjalan tahap lengan terkengkeng sebab otot sudah jadi berketul-ketul tahap nak suap nasik pun ee’ah..ee’ah, payah benar bunyinya!

Hasilnya: Anak-anak mereka lihat semua hasil usaha mak ayah cari ‘pendapatan;’ cara ni . Jadi anak-anak pun tak bercara belas mana ke pelajaran sebab mereka hanya perlu tahu apa nak buat untuk memanipulasikan sistem dan hidup akan senang selesa tanpa perlu bekerja keras langsung. Kerja pun ikut suka sekadar untuk cari wang saku. Tumpuan kerja keras tahunan adalah untuk mengisi borang-borang yang perlu di jabatan kebajikan (update informasi kewangan keluarga)

b_20120821151959575270

Rumusan: Rezeki ni Allah dah tetap dan tentu belaka. Halal hak kita nak cari. Haram walau sikit pun kita mintak jauh. Biar sikit pun tak pa lah, tapi halal. Ingat balik mengaji ilmu solat. Fardhu ain saja ni. Kalu ada benda haram dalam perut masa kita sembahyang tu, kalu semua syarat sah sempurna, tak ada hal. Sah lah sembahyang kita tapi PAHALANYA LAGU MANA? Kita nak bawak pahala ni hak jadi penimbang berat mizan kita. Kalu dah menipu jadi punca dapat rezeki, itu lagumana kisah? Jangan la sampai galak beda’ah nak hidup senang lenang, terlupa nah bahawa seksok setiap sen akan dihitung dari mana ia mari, ke mana ia dibelanja?

 

Mandi Telaga

Saing,

Masih ingatkah zaman kita kecik, kita mandi air telaga? Tiap kali hamba dan keluarga dapat balik rumah gemulah Tok di hujung minggu lepas kelik sekolah hari Khamis, memang tak sabar nak sampai dan terus gi mandi di telaga. Orang lain kalut kalar nak terus ke belakang rumah, samada merungkas pohon jambu nnawar atau main berhambat atas baruh padi, hambat pok idir  dan rama-rama. Hamba terus pecat baju, cari timba dan dengan loratnya pergi karai air telaga dan bermandi- manda sampai kecut berut segala kulit.

jambu air

Jambu nnawar/Jambu air (google)

pepatung

Pak Idir/ Ttuyut/ Pepatung (google)

Sejuk dan nyamannya air telaga, masih terasa sampai hari ini. Ada timba besi (hamba rasa aluminium) saiz agak besar untuk diguna orang tua dan timba plastik untuk cucu-cucu beles seperti hamba. Bila karai, gemulah selalu pesan, jangan membazir air. Tapi seperti sekala, masuk telinga alik ni, keluar telinga alik nu. Kena pulak hari hujan. Sampai ketar kuk kuk pun hamba dan sepupu-sepupu tak akan naik ke atas rumah. Kena pulak ada sabun Popinjay (nak rasa kelas sikit, suruh Ma beli sabun Imperial Leather hak macam ada nampak mengempen dalam TV). Bila kena ugut dengan pelepah nyiur, baru lah pakat bertempik mintak tuala. Dah mandi sekian lama, mesti lah perut lapar tak boleh nak cerita. Lepas tukar baju, pakai bedak Cuticura habis cepuas seluruh tubuh dan muka, pakat turun ke dapur untuk cari makan. Rupanya gemulah Tok kami dah siapkan bihun goreng dan kerepok. Lepas kenyang perut, semua bersiap untuk sembahyang Maghrib dan kemudian pakat mengaji Qur’an sementara menunggu masuk Isya’. Berjurus sungguh. Tidur malam pulak, tak sabar nak sedar pagi esoknya. Pagi-pagi buta lepas Subuh kami sudah tercongok di tepi telaga dengan seluar sendow masing-masing. Hak besar sikit kena tambah pakai kain basahan, kalau tidak gerenti kena bleber dengan gemulah ni. Kalau dah hari sebelumnya kami mandi telaga tahap tahu tak ada bayar bil air untuk telaga, bila pagi esok nya, jangan harap kami akan dibiarkan mandi sendiri. Akan ada ibu-ibu dirumah Tok yang menjadi tukang mandi.

Indahnya waktu itu.

Bila hamba makin besar hamba pasang telinga, dengar orang-orang tua berbual ada ura-ura ada orang nak mari pasang paip. Tok hamba pun berkira-kira nak buat bilik mandi dan jamban baru. Hamba ingat lagi perasaan frust menunggeng pada hari tu. Sepatutnya kami dan keluarga sepupu-pupu balik ke rumah masing-masing. Dah bersiap pun beg di muka pintu. Tapi kerana sedih, hamba terus beronar, ajak sepupu sepapat hamba ni mandi dan main air tak kabar ke masa sampai kami kena godam. Pedih kena godam, lagi pedih rasa bakal kehilangan rasa mandi telaga. Hamba berbunyi sedih benar ni 🙂

Semuanya kini jadi kenangan. Rupa telaga pun hamba dah lama tak kelih.

Hamba google2, jumpa gambar telaga ni.

Telaga

Ni lah lebih kurang rupa telaga rumah Tok hamba dulu. Dibirai muka telaga, berjujuk kami letak timba besar dan kecil. Terima kasih kepada blog ni berjaya buat fikiran hamba melayang sampai tertitik air mata teringat ke arwah Tok dan kenangan bila kelik ke rumahnya. Rumah Tok kini sudah tiada. Apatah lagi telaga nya.

“Ya Allah, rahmatilah kedua ibu bapa kami. Tetapkanlah mereka didalam aqidah yang benar serta matikanlah mereka didalam Iman”.

Basikal

Saing yang cas ligas,

Hamba ni tak sabar benar nak tunggu hujung minggu ni boktan hamba ada berjanji dengan anak hak bongsu nak bawa dia pergi gatih basikal di taman rekreasi tak jauh dari rumah hamba ni. Hamba dok rasa dia pun sebenarnya tak jenera mana tidur menunggu hari pasal dia memang dah lama mengidam nak naik basikal tayar dua. Umur dah besar lagu ni pun masih tak reti-reti lagi. Salah hamba juga sebab asyik tak dan nak ajar dia. Tapi tak lah 100 % lah salah hamba sebab dia pun jenis penakut hampas. Dulu masa hamba tak sibuk belas mana, hamba rajin ajak (ajak-ajak ayam sebenarnya) tapi dia buat senyap dan duduk ralit kata nanti dulu. Sekarang lo ni dia baru kabar yang kaki dah nak sama panjang dengan kaki hamba, tapi masih duduk naik basikal tayar 4. Baru bersera malu dan takut disuka oleh budak-budak lain.

Ya Allah..hamba tiba-tiba ni teringat masa hamba kecil belajar naik basikal guna basikal besar yang ada galang kat tengah. Saing mesti tahu rupa basikal tua ni.

basikal tua

(sekadar gambar hiasan. ihsan: google/ instagram/ fb)

Basikal hak hamba naik tu hak Tok hamba gatih untuk pergi balaisah. Azab benar hamba nak gatih sampai terteweng badan halus kurus kering hamba dulu. Tapi usaha itu tangga kejayaan jadi hamba gatih dan tetap gatih walaupun banyak kali hamba rebah sampai menyacar tapi mujur tak dan terjun masuk parit dekat rumah Tok hamba tu.

Bila hamba dah mula makin ganas menggatih, ayah hamba berjanji dengan hamba, kalau dapat markah tinggi dalam periksa penggal, dia akan beli basikal baru sebutir untuk hamba. Maka hamba terus mempres gear 5 la kuat membaca masa tu sebab di mata hamba dah terbayang-bayang basikal baru. Makan nasi berlauk pagi nampak basikal. Tengah bermain tukar tiang dekat jamban sekolah, nampak basikal. Kelik sekolah ketika bermain pekong selipar alik petang, nampak basikal. Alas balik dari kelas fardhu ain rumah ustazah malam-malam lepas Isya’ pun, bila saing-saing bertempik kerenat kata ada hantu k*kpek lanj*t alik pohon langsat,  orang lain lari bercuda takut kena susut, hamba tetap berjalan dengan tenang sambil duduk membayang diri menggatih basikal baru.

Dengan takdir Allah, hamba yang mengaji sekolah tak pandai mana ni tiba-tiba mendapat markah molek. Kelik sekolah lusa tu, tersergam sebutir basikal baru, warna merah tua didepan rumah. Masih ingat lagi, jenamanya Raleigh Roamer! Ayah hamba beli sungguh! Hamba takut juga ayah hamba sebenarnya kata saja, nak suruh hamba rajin membaca sebab hamba ni jenis pemalas lebih pada apa. Bersera nak juling mata hamba kelih bersinar lar lar basikal baru hamba tu. Walaupun hamba dah pandai naik basikal tahap boleh berlomba, nak cerita ke saing, hamba tak sanggup naik dan mula menggatih sebab hamba takut tayar basikal hamba jadi cemar. Tapi akhirnya, bila ma hamba suruh pergi ke kedai runcit tak jauh dari rumah untuk beli roti bantal serta biskut gula dan hamba dijanjikan upah:

sarsi2air saksi (google)

chickadeesdan cikedis (google)

hamba dengan lapang dada menggatih basikal baru. Terasa lagi angin sepoi-sepoi bahasa menepis pipi hamba. Bila sampai, kerana sayang ke basikal baru, hamba heret ia masuk sekali ke dalam kedai sampai hamba kena jerkah ke makcik tuan kedai yang bengkeng dan suaranya deras seperti pelakar!

Maaf ke hamba, saing. Panjang pula kisah nostalgia hamba dan basikal merah tua. Dah umur lagu ni, memang banyak teringat kisah-kisah lama.

Doakan anak hamba berjaya hujung minggu nanti. Mana tahu, dia pun akan dapat basikal baru. Tapi jangan harap la hamba nak lepas dia pergi kedai sorang-sorang macam zaman kita beles-beles dulu!

“Kurniakanlah kepada kami anak-anak yang taat kepada perintahMu, diwaktu mereka senang dan susah.”

Ayam Panggang Lada Hitam

Ayam Panggang Lada Hitam

Bahan bahan:

1/2 ekor ayam – potong ikut dan

2 inci halia

6 ulas bawang putih

4 sudu besar sos tiram

lada hitam tumbuk kasar sebanyak yang kita suka

sedikit madu

sedikit garam

sedikit minyak zaitun – untuk diretik

Cara-cara:

Kisar halia dan bawang putih sehingga halus.

Comor pada ayam.

Satukan sos tiram dan madu.

Comor lagi pada ayam (brehi sungguh comor mencomor)

Akhir sekali tabur serbuk lada hitam kasar dan garam keliling kelalang ayam.

Masukkan ke dalam bekas yang sesuai diguna untuk membakar. Jangan guna bekas plastik pulak lama cair meloler habis dalam oven.

Retik dengan minyak zaitun.

Bakar pada suhu 150C sehingga ayam masak. Balik lah ayam tu sesekali pastu tiap kali balik, retik-retik lah ayam dengan minyak zaitun. Sekala dalam sejam lebih sikit masak molek dah ayam kita ni.

Selamat menerai!

Hamba ambil resipi ni dari blog kak Azie di sini. Tiap kali hamba kelih gambar-gambar masakan beliau, memang jadi nanar. Bersera nak tra buat belaka. Bersera saja lah. Saing pun maklum hamba dan dapur mesra sekodar-kodar saja 🙂

Bila orang Jerman Ingin Berkecek Luar..

Hamba tak tahu lah dari mana asal usul keturunan post ni. Saing hamba di watsep yang hantar ke hamba. Hamba rasa dah banyak juga yang dinasiktambah oleh saing hamba yang nakal dan memang jenis geliga. Nakal bunyinya bila hamba baca dengan suara yang deras. Memang hanya orang Jerman akan faham butir ayat-ayat di bawah ni. Sesiapa yang nak bersaing, bergewan, bertunang atau menikah dengan orang Jerman, sila lah belajar- belajar.

It starts here (yak boktan.. Tiba-tiba hamba berkecek Amareka)

Identiti Kelate anda dikesan tanpa disedari bila berkecek lagu ni….

1. Mari kita pergi encik, hujan sudah serik ni

2. Adik tuang air tu jangan banyak dik…padam padam dah banyak tu

3. Kakak… bungkuskan saya pulut lempa satu

4. Macam mana awak basuh baju ni habis pertik sawa

5. Adik…bagi saya tudung gelas ni…saya nk bawa balik air ni

6. Mula-mula panaskan minyak…masukkan bahan kisar….tumis hingga naik bau…kemudian masukkan awas

7. Maaf la ya…rumah bujang macam ni la memang berkubang

8. Pasang cadar dan sampul bantal ni…bg nampak kemas sikit

9. Bang bagi supik satu

10. Tolong ambik kunci motor dalam sorak meja tu

11. Ayang…camne dah sial ke belum demam ayang tu?

12. Kejap ye…tadi petir, tu letrik tak ada…sebab suis berjentap

13. Bang…bungkus air lanas satu

14. Makcik….mana duit cucur saya tadi

15. Makcik…bagi pletin satu, senang sikit nk minum air ni

16. Tokey…kakas sup ada jual?

17. Itik suka sangat la kalau main air char

18. Dik…jangan lari laju-laju…nanti rebah

19. Tolong ambilkan suis kereta aku kt meja tu.

20. Boleh tolong diam sikit tak? Pot pet pot pet….bosan la

21. Dulu masa musim banjir kat sini air lintas jalan

22. Dulu2 masa banjir air depan rumah ni sekat tekak

23. Awak buat apa sekarang ni? Lama tak jumpa.

     Tak ada buat apa pun duduk serus seras kat rumah..

24. Ok, kelas dah habis..boleh bersurau semua.

25. Adik saya jenis babil orangnya.

26. Eh! Tertinggal pulak bocong air kat rumah.

27. Puas dah suruh anak tina saya pakai tudung tapi dia jenis keras pedal. Tak dengar buah orang.

28. Dah banyak duit dalam celeng ni. Boleh dah bawa pergi bank.

29. Dah sudah guna jamban tu, jangan lupa gumba.

30. Berlubang dah kain sarung ayah ni. Agaknya kena kerit ke lipas.

31. Suka sangat bila dapat balik kampung masa puyan buah.

32. Hapak bengang bau kasut sekolah Mat Yo ni.

33. Derasnya bunyi tv. Sampai turit telinga.

Dalam banyak- banyak, favourite hamba yang nombor 29. Mungkin sebab hamba baru lepas kena cerah perut!!

IMG_2145.PNG

Bersakit-sakit dahulu..

Saing,

Hamba baru sudah menanak nasi. Lapar perut pedal hamba hari ni sebab 3 hari mbak hamba kena cerah perut. Tak tahu lah apa yang hamba makan, memulas pedih perut hamba sampai tak  boleh  nak buat kerja apa satu. Tahap naik bulu roma raaa bila dia mari rasa sakit tu. Ketar-ketar lutut hamba.

Habis tiga hari, nak jadi ke cerita, hamba buat-buat tra pakai baju lama. Aik! Sudah padan dengan smetar-metar. Dalam teringat pedih perut tu, hamba sengih termewet sorang-sorang. Betul lah kan orang tua selalu pesan, dalam duka ada suka, dalam payah ada mudah, dalam naik (naik sekak ulu hati sebab sakit perut tu), ada turun (segram dua berat badan hamba). Alhamdulillah. Tapi dah rasa segar ni, tekak hamba beronar pulak bersera nak makan serba mak nika. Nampak gayanya lepas ni naik la sekilo lepas turun segram! Ni hamba dok berasa-rasa nak makan..

nasi beriani

nasi beriani

sekut kt

biskut kapal terbang

asam jawa pulas

asam jawa salut gula penuh penar tu

kambing golek

kambing golek..

ahhh berat dah hamba sekali ni, saing!

Lupa pulak hamba nak tanya, kat tanah Melayu sekarang masih panas berketik kah macam bulan puasa hari tu? Ke sekarang ni musim hujan mula turut bret-bret? Kat tempat hamba duduk ni seminggu ni hujan genap-genap hari. Hamba suka sebenarnya sebab hujan jarang-jarang sekali turun. Kucing yang hamba pera ni pun tak buat kerja lain, asyik dok tengok ke luar rumah. Bekali duduk tertanya-tanya bila lah hujan hendak serik pasal tak boleh nak pergi berhambat diluar dan higap cicak kubing. Kucing hamba memang suka higap cicak kubing. Bukan untuk makan tapi sekadar lambung-lambung macam bola. Nyanya juga kadang-kadang hamba tengok ke cicak kubing tu tapi dah itu permainan dia, hamba buat tak reti saja lah.

Hamba nak gi ambik anak kat stesen bas pulak ni. Nanti kita menulis lagi.

(semua gambar adalah sekadar gambar hiasan. ihsan: google/ instagram/ fb)

“Ya Allah, lapangkanlah hati kami disaat kami diuji, baik dengan ujian yang besar atau sekadar yang kecil-kecil sahaja. Sesungguhnya sabar itu besar kelebihannya”