Ikan Singgang

Ni resepi hak paling mudah sekali. Belam pejam mata pun buleh buat saing hak ni.

Bila mari perasaan malas berenyoh tu, hamba buat la singgang ni. Lawan dia ulam dan sambal paus ikan tawar/ikan kering. Choooorrrr air mulut terbit!

Bahan-bahan:

Ikan aya – kembung dan tenggiri pun buleh tapi kalau ikan aya ni lebih melenggak makan nasi.

Lengkuas – hak molek cari lengkuas muda lebih kuran dua inci setengah, lepas tu hiris sekeping-keping.

Asam keping – kalau berjumpa dengan asam hak besar lebar tu molek nya…ambik lah dalam 5,6 keping

Bawang merah – hiris biar buleh semangkuk kecil

Bawang putih – lima, enam ulas dihiris

Kunyit hidup – dua tiga hiris jah, jangan di banyak nanti rasa pedar

Belacan sikit – kalau banyak takut ropong hidung tu kena resdung

Lada cengik atau lada burung – bubuh sutir-sutir ggitu lah

Lada hijau hak kita buat solok tu pun buleh jugak, bila gelegak, waaaal bau dia tu gak berasa nak senduk nasi dalam pinggan selaluh!

Garam 

Air secukupnya – biar padan dengan kuantiti ikan, kalau banyak sangat tak sedap.

Cara-cara:

Campurkan kesemua bahan kacawoli ikan, rebus atas dapur hingga gelegak bok-bok. Rebus biar masak bawang tu baru masuk ikan dan rebus hingga ikan masak. Masa rebus tu kalau air nampak dah kering buleh lah tambah sikit-sikit.

Rasa asam dan garam, kalau kurang buleh lah tambah apa yang patut. 

Hidang dengan nasi panas, ulam dan sambal paus+ikan tawar. Semeta-meta naik timbangan kilo.

Petua: Singgang ni lebih sedap masak dalam periuk tanah, tapi zaman kita ni saing nak cari duana periuk tanah ni…jadi kalau nak lebih sedap, masak awal-awal, lepas tu bila kita perangat sekali lagi tu hak lebih sedap.

Nota kaki: Aii, kena cari buah paus kelik ni..

Advertisements

2 thoughts on “Ikan Singgang

  1. yak boktan saing!! hamba mujur ada tisu sekotak baru beli di opis ni. Memang chorrrrrrr terbit air liur. Hamba pulak masih ada budu sebotol kecik dirumah tu. Berjadi kerja sekali ni!

Nak komen buleh, nak bleber pun buleh :-)

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s