Ayam Panggang Lada Hitam

Ayam Panggang Lada Hitam

Bahan bahan:

1/2 ekor ayam – potong ikut dan

2 inci halia

6 ulas bawang putih

4 sudu besar sos tiram

lada hitam tumbuk kasar sebanyak yang kita suka

sedikit madu

sedikit garam

sedikit minyak zaitun – untuk diretik

Cara-cara:

Kisar halia dan bawang putih sehingga halus.

Comor pada ayam.

Satukan sos tiram dan madu.

Comor lagi pada ayam (brehi sungguh comor mencomor)

Akhir sekali tabur serbuk lada hitam kasar dan garam keliling kelalang ayam.

Masukkan ke dalam bekas yang sesuai diguna untuk membakar. Jangan guna bekas plastik pulak lama cair meloler habis dalam oven.

Retik dengan minyak zaitun.

Bakar pada suhu 150C sehingga ayam masak. Balik lah ayam tu sesekali pastu tiap kali balik, retik-retik lah ayam dengan minyak zaitun. Sekala dalam sejam lebih sikit masak molek dah ayam kita ni.

Selamat menerai!

Hamba ambil resipi ni dari blog kak Azie di sini. Tiap kali hamba kelih gambar-gambar masakan beliau, memang jadi nanar. Bersera nak tra buat belaka. Bersera saja lah. Saing pun maklum hamba dan dapur mesra sekodar-kodar saja 🙂

Advertisements

2 thoughts on “Ayam Panggang Lada Hitam

  1. hari tu hamba ada buat karipap. Berjadi kulit dia sampai budak-budak suruh hamba buat pulak! Sekala yang hamba buat kulitnya tak dan lama sikit mula nak rasa macam liut. Yang ni memang rapuh pas ke petang. Nanti hamba bubuh resipi nya.

Nak komen buleh, nak bleber pun buleh :-)

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s