Bersakit-sakit dahulu..

Saing,

Hamba baru sudah menanak nasi. Lapar perut pedal hamba hari ni sebab 3 hari mbak hamba kena cerah perut. Tak tahu lah apa yang hamba makan, memulas pedih perut hamba sampai tak  boleh  nak buat kerja apa satu. Tahap naik bulu roma raaa bila dia mari rasa sakit tu. Ketar-ketar lutut hamba.

Habis tiga hari, nak jadi ke cerita, hamba buat-buat tra pakai baju lama. Aik! Sudah padan dengan smetar-metar. Dalam teringat pedih perut tu, hamba sengih termewet sorang-sorang. Betul lah kan orang tua selalu pesan, dalam duka ada suka, dalam payah ada mudah, dalam naik (naik sekak ulu hati sebab sakit perut tu), ada turun (segram dua berat badan hamba). Alhamdulillah. Tapi dah rasa segar ni, tekak hamba beronar pulak bersera nak makan serba mak nika. Nampak gayanya lepas ni naik la sekilo lepas turun segram! Ni hamba dok berasa-rasa nak makan..

nasi beriani

nasi beriani

sekut kt

biskut kapal terbang

asam jawa pulas

asam jawa salut gula penuh penar tu

kambing golek

kambing golek..

ahhh berat dah hamba sekali ni, saing!

Lupa pulak hamba nak tanya, kat tanah Melayu sekarang masih panas berketik kah macam bulan puasa hari tu? Ke sekarang ni musim hujan mula turut bret-bret? Kat tempat hamba duduk ni seminggu ni hujan genap-genap hari. Hamba suka sebenarnya sebab hujan jarang-jarang sekali turun. Kucing yang hamba pera ni pun tak buat kerja lain, asyik dok tengok ke luar rumah. Bekali duduk tertanya-tanya bila lah hujan hendak serik pasal tak boleh nak pergi berhambat diluar dan higap cicak kubing. Kucing hamba memang suka higap cicak kubing. Bukan untuk makan tapi sekadar lambung-lambung macam bola. Nyanya juga kadang-kadang hamba tengok ke cicak kubing tu tapi dah itu permainan dia, hamba buat tak reti saja lah.

Hamba nak gi ambik anak kat stesen bas pulak ni. Nanti kita menulis lagi.

(semua gambar adalah sekadar gambar hiasan. ihsan: google/ instagram/ fb)

“Ya Allah, lapangkanlah hati kami disaat kami diuji, baik dengan ujian yang besar atau sekadar yang kecil-kecil sahaja. Sesungguhnya sabar itu besar kelebihannya”

Advertisements

Nak komen buleh, nak bleber pun buleh :-)

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s