PEREMPUAN DAN KELUBUNG

Wahai perempuan,

Bila nak berkelubung..

Sibarlah, belitlah, putarlah, gulunglah

Kalau minat, hiaslah ..

dengan pin bernondengan

kancing kemas ditengkuk

brooch besar dibahu tersangkut.

Dengan kata lain, buatlah lagu-lagu mana pun

Asalkan..

Niat dihati kamu terjaga

Had aurat wajah tertutup sempurna

Ingat aurat luar solat dan dalam solat adalah sama

Tiada peha, betis  dan lengan  tertayang percuma

Tidak bersendat berketat berbalut tubuh bagai membalut nangka

Tidak jarang pakaian dan kelubung yang menyaluti kita.

 muka

(sekadar gambar hiasan. ihsan: google/ instagram/ fb)

Semoga Allah subhanahu wa ta’ala memberi kekuatan untuk kita melakukan ketaatan dan menjauhi diri daripada suka berhias-hias untuk dipuja puji oleh yang tidak selayaknya.

Ikhlas tapi jauh,

putihbersempol

Pulang ke Negeri Jerman

Saing! Hamba tak sabar nak cerita ke saing kisah-kisah hamba kelik ke negeri Jerman hari tu. Memang seronok benar berjaya kelik ke kampung walaupun smetar saja. Biarlah smetar pun daripada tidak langsung dih?

Bila hamba dan budak-budak sampai di airport, kami kena keluar dari terminal untuk ke terminal satu lagi. Terbit saja dari ruang beraircond, anak hamba hak bongsu masa tu berpeluh pelar dia bleber ke hamba, ‘ bakpa lah tempat ni pasang heater pulak!’. Hamba suka selak sebab kakak dia dan lagi bui respon, ‘darat nya adik ni! Ni bukan heater lah.. We are in Malaysia! It’s humid!’ Berkecek Amareka pulak anak hamba yang besar tu. Ikutlah puak-puak awak. Asal diri kabar kita orang kampung, hamba beres belaka nak komen apa pun.

Dah sampai rumah tok nenek memang sangat lah gembira. Alhamdulillah budak-budak ni fasih benar berbahasa negeri Jerman. Hari-hari minum teh beng beli di pasar besar idaman kalbu sampai gigi pun jadi kalar kuning seperti kalar teh beng! Hamba bertungkus lumus membedal nasi dagang, nasi kerabu, lok ching, percik segala lauk, abc, tapai pulut (aduh la sedap terlenggak), tepung bukus, akok kedut, pulut lepa, lompat tikam, laksam, lauk kuzi, jala mas, air tebu, tebu, buah mata kucing dan segala macam  yang smetar-metar hamba rasa tak rak dah nak menaip muga menjadi gelabut tak puas kelik semetar sangat hehe.

 20140507-202758.jpg  20140507-202815.jpg  20140507-202839.jpg

Hamba dan bawak budak-budak gi Pasar Malam dan membeli serba maknika sampai naik serban jari jemari hamba bila berjalan kelik ke rumah. Walau macammana pun, ketika hamba sedap benar menjamu selera sampai naik berkilo-kilo berat badan hamba hari tu, budak-budak ni mengalami masalah tidak tahan panas. Sepanjang hamba di negeri Jerman, tak setitik pun hujan turun. Panas ting-ting sampaikan ketika hamba bawa budak-budak ke Pasar Tani pada suatu PAGI, anak hamba hak besar telah pitam kerana kepanasan yang terlampau (kata ke adik darat dih..) . Sejak tu mereka dok ralit minum sepanjang hari sampai menjadi kembung perut dengan air dan tak berapa lalu nak makan pulak. Hamba saja lah yang tolong makan ke mereka. Sebut apa mereka nak makan, hamba tolong bedal. Dahsyat hamba ni!

Apa-apa pun, misi pulang ke negeri Jerman tercapai untuk bersama ibu ayah dan keluarga terdekat. Kerana kelik smetar sangat, hamba tak dan nak bawa budak-budak berjalan ke rumah warih warah yang lain. Tak apa lah. Ada rezeki panjang umur kita kelik lagi dan berlama-lama sikit.

map-kelantan

Bedoah lalu

*sambil keser-keser mengesot betul pinggam, hamba berasa nak menulis sikit ni.

Sebelum tu nak tanya dulu saing segar molep dah ka? Bunyi kata tak berapa segar. Bangsa dia lah kalu berubah cuaca – dari cuaca di Jerman ke cuaca alek nu. Pah lagu mana kelik Jerman sari tu? Sampai lah hajat saing dan anak-anak nak makan makanan Jerman hak tiada tolok bandingan tu? Hehehe… Hamba ni pun lama benar dah tak kelik. Kalu saing tunjuk gambar buleh jadi gelepar dodeng-dodeng!!

Hujung minggu sari tu ayah budak2 ajak gi makan kedai. Cari punya cari kedai akhirnya jumpa satu kedai makan. Maka masuklah kami anak beranak dan duduk di sebuah meja. Berjiran dengan meja kami tu ada dua pasangan suami isteri yang masih muda belia. Comel lotam kedua-dua isteri tersebut. Soram pakai dress warna merah lar-lar. Soram pakai blaus kuda belang dengan skirt. Masa kami masuk tu dema tengsh duduk, jadi nampaklah kedua-dua sarat bawak baby dalam perut.

Lepas menjamu selera, dema takdi bsngun nak balik. Kami dok sibuk gohek gostan nasi lagi. Rasa nak tersembul butir mata hamba ni saing weh. Memey tersembul jatuh atas meja makan lepas tu kutip balik sumbat semula dalam soket mata!! Bila kedua-dua ibu muda hak sarat pregnant ni bangun! Allah lah, kesian tengok ka pakaian dema…alek sana ketat gelemat lagi saing wehh…rasa baby dalam perut tu pun tak berapa nak rak bernyawa!!

Hak pakai dress merah lar-lar tu gap nak berjangkah pun berbelit kaki..wak ka sempitnya baju..hak soram lagi dia bubuh rantai gajah pulak di pinggang blaus sedia ketat tu. Serupa lah blaus dia tak cukup ketat!!

Aduh saing!! Parak lah orang muda la ni dih?
Allah suruh tutup aurat tapi dia tutup urat jah…
Tak dak kekuatan lah hamba ni nak gi tegur.

Kalu pakai hak longgar bobeh-bobeh tu bakpa ke dia nya?
Tidaklah panas so’oh, yang penting syarat tutup aurat dipatuhi.

Tudung pakai tu comey benar dah..
Naik nyaknyer tengok.

Allahu Akbar. Mudah-mudahan kita dan anak cucu kita tidak bejadi lagi tu.

Kek Pisang

Kek Pisang

 

1/2 cawan mentega, cairkan

1 cawan gula

2 butir telur

1 sudu kecil vanilla extract

1 1/2 cawan tepung serbaguna

1 sudu kecil baking soda

1/2 sudu kecil garam halus

1/2 cawan sour cream

1/2 cawan chopped walnuts

2 butir pisang masak yang lembik nyonyet-nyonyet. Lenyek.

 

Cara-cara

 

Panaskan oven 350F / 175C . Sapu butter pada 9×5 inch acuan loaf. Kalu tak ada, guna hak mana ada lah asal bukan mek wok!

Dalam bekas lain, kacau sekali mentega hak dah jadi cair meloler tu dengan gula. Pastu pecahkan telur dan cuah vanilla extract. Kacau molek-molek. Tambah tepung, baking soda dan garam dan kacau sampai adunan nampak tak berketul-ketul. Lepas tu cuah sour cream, walnuts dan pisang. Gaul habis tan pastu cuah (kuat terr cuah mencuah nih!) dalam acuan. Ratakan.

Bakar lah selama sejam atau macam sekala kalau nak tahu dah masak ke tak lagi, cuba cucuk dengan colek gigi abah dia. Kalau nampak colek gigi terbit dari kek dengan licin tak ada kek hak belum masak terbit juga, maka masak dah la kek pisang kita.

Jangan dok bergaduh nak kerat makan selalu. Beri dulu lah kek menyejuk dalam acuannya dalam 10 minit lepas tu boleh lah  buat apa yang patut kalau dah nak makan benar.

 

Tips:

1)   Kalau jenis hak tak reti nak ikut resipi dan suka nak menambah itu ini nak bagi lagi sedap terlenggak, tambah lah ¼ sudu kecil serbuk kayu manis dan ¾ cawan chocolate chips.

2)    Kalau boleh tak payah lah guna mixer untuk buat kek pisang ni. Guna sodep je. Lepas guna buat kacau kek, kalau anak ada hak tak dengar kata, buleh terus hayun sodep dan buat sessi mengugut ; ‘ kalau degil, ma redas sampai menelas dengan sodep ni!’

Selamat mencuba!