So’oh

Penghulu hari kali ni disambut oleh suasana di mana orang alek jjatuh ni pakat duduk mengeluh nak tarik nyawa tak lepas.

Nampaknya negara alek ni, pemimpin dan rakyat marhaen di uji Allah dengan beberapa perkara:

a) kemarau

b) cuaca panas pada biasa

c) air kering

d) jerebu

e) kapal terbang hak terbit tak kelik-kelik lagi

f) isu tok bomoh dok bbageh di airport dengan tikar terbang nya

Allah Al Musta’an!

Semoga saja hati kita tidak jerebu bila diasak dengan ujian. Mudah-mudahan semua kita pakat balik ke jalan yang benar, merenung menilai kehidupan selama hari ini tu sejauh mana dah kita heret diri kita…makin dekat ko main jauh dengan Syurga Allah.

 

Berasa nak berpantun la sikit saing!

 

Nasi lemak bergolek udang

Dimasak dengan santan kelapa

Biar mati berputih tulang

Tidak ku mahu berputih mata

 

Jadi gak biarlah so’oh panas sikit Allah bagi rasa, kena lah bersabar dan tambah khusyuk dalam solat.

Bukankah Allah dah berjanji, selepas susah ada senang tapi dengan syarat sabar dan buat amal banyak-banyak.

Diharap kita tidak lah pulak jadi terlupa di saat ujian ini diangkat, lupa nak bersyukur dan terus baiki amalan. Takut-takut nanti berputih mata, berpesir molek seksok masa orang lain duduk senang lenang dalam Syurga kita duduk dalam kawah api. Na’uzubilllah!

Belam-belam dok tunggu khabar berita, jarum dengan benang kita berjalan lah jugak sikit sebanyak.

Ni konon duduk buat beg.

Baru sudah dua keping lebih. Kita tunggu lah dia berjadi ke tidak beg nya.

Image

 

 

 

 

Advertisements

One thought on “So’oh

  1. Hebak la saing mengait. Kalau hamba dah lama sudah jadi tali kail benang mengait tu!

    Alhamdulillah ujian kecik semesek saja tu saing. In sya’ Allah hak mana beriman makin bergembira dengan ujian kecil-kecil ni. Hok tikar aladdin tu sendiri jawab lah dalam kubur seksok. Masa kecil mak tak beri buat kubang main tikar tengah rumah. Dah besar tua jergut, baru boleh merasa naik tikar tengah airport. Parak parak!

Nak komen buleh, nak bleber pun buleh :-)

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s