Nasi Kapit Sambal Nyior

nasi impit dan sambal

Sedapnya saing muga ni. Hamba jenera tak jenera teringat dan rasa nak makan. Terasa tak tak dilidah hamba ni. Budak-budak ni pun memang nak terbit butir mata bila hamba tanya, kalau nanti hujung minggu ni kita makan NKSN nak? Mereka angguk menyungguh, mujur tak tercabut penggal kepala mereka.

images

Hamba ada jumpa resipi kat mana hamba tak ingat dah. Rasanya masa hamba mengita FB Lauk Pauk/ Kuih Muih Kelate satu masa dulu.

DSC_0590
_____________________________________________________________
Nasi Kapit Sambal Nyiur
7 April 2010 at 22:38 (Tahun pun ada ni! Bisa sungguh)

Bahan-bahan untuk Sambal:

A;

Kelapa parut 1 biji (digoreng sampai garing)
(Takkan hamba nak kena kukur nyior butir, saing? Hamba nak kekar cari dimana mengkoran nyior hak serupa naik kuda zaman kecil dulu tu! Hamba beli Dessicated Coconut jah lah sekali ni!)

Kukur_kelapa

(Sekadar untuk tatapan budak-budak dirumah hamba yang tak pernah kenal rupa mengkoran nyior)

B;

5 ekor ikan selayang (rebus ambil isinya)
5 batang serai (hiris)
5 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
1 inci halia
2 keping gula nisan/ gula melaka
Garam secukup rasa

Cara:

1. Kisar bahan B kemudian gaulkan dengan kelapa parut yang telah digoreng.
2. Gorengkan semua bahan di atas api sampai kering. Masukkan perasa.Kalau kurang manis tambahkan lagi gula melaka kerana sambal nasi kapit lebih sedap jika rasanya sedikit manis.
3. Sejukkan dan kisar dengan kisaran kering agak-agak separuh lumat.
4. Sedia dimakan bersama nasi kapit.

Sumber: resepimudahlazat.blogspot.com & fromthekitchentohisstomach.blogspot.com/
(Bagus ada kredit siap. Kalau zaman Tok Nyel hamba dulu dah ada internet, harus kena beri kredit ke dia juga)

____________________________________________________________

download

Hamba saved di laptop dan usung ke sana kemari bertahun kaklah dah tapi tak juga hamba dan nak buat dan berjamu dirumah ni.

photo (24)

Hamba paling berehi kalau hak ada kuah kacang sekali. Kena pulak bungkus dengan daun pisang cucuk lidi potong serong. Berlaga angin benar bila makan. Kalau kacip pakai stepler, hamba naik ra nak marah! Bekeng hamba ni. Lepas tu bila budak-budak ni nak makan dengan gerpu, hamba memang pastikan suara hamba bleber dapat didengari hingga ke balaisah tak jauh dari rumah. Deras suara hamba. Benda lagu ni kena makan dengan jari hak lima! Tak kena kalau kekah guna gerpu. Tak ada nikmat!

Hamba bagitau sengoti, kali ini hamba mesti nak bawa terbit mek wok hamba dan cuba sampai berjadi. Kalau tak berjadi juga, nampaknya hamba kena sarendar dan bila balik kampung (harap ada teket) , pakai makan hak beli di merket saja lah!

Gambar: Serba serbi ihsan Google.

Hebatnya Perempuan – Bilo Sawonilo berbunyi..

Handowww, kelas saing hamba ni!
Acu mari nak tera sebaris dua…

Fitrah lelaki hok Allah buak,
Tok cukup sor, pak dio nok rembat,
Biar gi lah doh dia nok tunjuk hebat sangat,
Tengok-tengok terguling batim tok kabar ko ingat!

Orang ppuang Insya’Allah hebat,
Tok llaki dok mabuk nok bbining,
Dia bangun malam-malam sambung talian hayat,
Mengadu dengan Allah bakpo jadi ggining,
Hati kusut gelabut slow-slow jadi bening.

Kepada anok-anok diasuh diajar,
Jangan derhaka ke pok sendiri,
Biarlah pok mu nok buat makar,
Kita kelih gi, harap-harap satu hari dio kabar,
Qiam lah anok waktu dinihari,
Mohon taubat, mohon hidup diberkati.

Apa nak keluh, apa nak kesah,
Ingatlah semua hok Allah surat doh.

Kain jawa batik bertulis,
Dipakai mari anok Zulfakar,
Di Luh Mahfuz sudoh tertulis,
Tidok lah lagi dapat ditukar.

Hanya iman jadi sandaran,
Kepada Allah dipohon kekuatan,
Hidup di dunia memang banyak ujian,
Banyakkan sobar, Insya’Allah aman.

Kalu hidup bertunjangkan iman,
Allah dan Rasul jadi pedoman,
Insya’Allah, marilah ribut mahupun taufan,
Tok berdegis eh, mugo hok syurga nun jadi pilihan.

Mek Wok

Kemarin tengah sedap-sedap mengucar dan menumis bawang lada dalam kuali, tiba-tiba api berdesir naik. Terkanjar kebelakang hamba saing weh. Hilang gedebar, hamba pun buat-buat berani la tengok apa hak tak kena sebab hero tak balik lagi masa tu. Bila diangkat kuali tu, nampak basah bawah punggung mek wok tu. Rupa-rupanya mek wok tiris dah la!!

Hamba ni saing bangsa jenis hak tidak buat koleksi pinggan mangkuk macam orang lain. Hak ada di rumah ni hak paling basic sekali. Jadi nya, mek wok tu kuali hak paling besar hamba ada. Ada sebutir jah lagi kuali adik sikit pada mek wok ni. Sejarah mek wok ni mula 19 tahun lepas lagi ni. Masa hamba mula-mula mengadu nasib di bandaraya ni ritu.  Dari zaman naif tahap dewa hingga lah masak asam ragam pe’el orang bandaraya.

Mek wok ni hadiah bonda hamba masa mula-mula pindah ke rumah sewa masa bujang dulu. Banyak jasa la mek wok ni hingga kepek-rohek punggung dan sopeng telinga. Kalu di letak atas dapur, jadi congek cakdong! Mujur lah Bonda hamba ni ada petua nak suruh mek wok ni berkilat lar lar sokmo. Jadi sudah jadi rutin hamba menggahar punggung dan badan mek wok dengan sabun cap Buroh warna kuning tu setiap kali lepas guna.

Jadi nya dok mikir nak gi cari mek wok baru ni jenama penama rimau la pulak? Dulu guna cap Boyo, ni tak tahu lah takut Boyo pun takut nak terbit lepas kena penampar tawar Tok Bomo..heheheh…

Ni lah dia rupa mek wok yang banyak jasa selama 19 tahun, tak pernah service (baca: tapong) , hinggalah tiris kemarin.

image

Nanti kita kelih sama ada mek wok baru ni panjang umur macam hak lama, atau pun sapa lagi panjang umur, mek wok atau tuan dia. *gulp*

Hebatnya Perempuan

Beberapa minggu lepas sepupu hamba beri sajak UAI ni ke hamba saja-saja buat hiburan. Hamba sengih termewet baca. Dasar perangai suka bersajak tak ikut irama dan tulis ikut ser, hamba pun balas sajak ni. Tapi untuk simpanan sendiri belan-belan suka seorang. Hari ni hamba rasa nak share dengan saing. Selekan baca.

Sajak utk isteri…..
Hebatnya Perempuan

oleh : UAI

ooo orang puang …
mung bangung pagi ,
mung gerok suami ,
mung ajok suami berjemooh ,
mung jd makmung ,
mung masok ,
mung gosok baju suami ,
mung sedie kasut stokeng untuk suami ,
mung kuca tea ,
mung ato suami ke pitu pago ,
mung cium tangang ye …
mung mitok maah …
mung dok rehak …
mung basoh baju pulok ,
mung pon lipak baju ,
mung kene tunggu van ikang pulok ,
mung beli laok maok ,
mung masok pulok ,
mung siang ikang ,
mung potong sayor ,
mung ggoreng …
mung letih …
mung dok rehak …
tengohari ,
anok anok balik ,
anok tu lepo beg ngate ,
mung sabo ,
anok tu wak bising ,
mung redho ,
anok tu wak hhanya ,
mung senyum ,
anok tu nangih ,
mung tetak manih …
mung taboh …
mung dok rehak g …
mung hidang makang tengohari ke anok ,
mung tukang suap ,
mung tukang basuh ,
mung tukang lap ,
mung tukang kkemah …
sapa petang …
mung dok rehak …
suami pulok balek ,
mung belari cium tangang ye ,
mung mitok maah ,
mung hidang ke die minung petang,
mung bagi senyumang ke ye ,
mung hiborkang ati ye …
mung letih …
mung nyando tepi meseng nyo …
garib tibe ,
mung ajok suami g ddengo kuliah ,
mung sedie juboh suami ,
mung sarong ppioh suami,
mung hiborkang lagi ,
lagi dan lagi …
malang tibe ,
mung jd permaisuri ,
mung bahagiakan suami ,
mung jd bidadari …
dengan jalan ninglah mung akang dapak syurge … amiin..
*hebak mung orang ppuang*

Balah sajak uai
oleh: putihbersempol

Pahtu dalang diang..
Suami mung kheling ko hok ppuang lagi soghang,
Mung tetap jamu suami makang,
Mung tetap jadi bidadari malang2,
Mung senyung muka dok pernah masang,
Sambut dia kelik beghambak ciung tangang

Dakpe lah..
Anok suami semua Allah bagi pinjang,
Peluang pahala harapnya dok nnunggu wi bbeghak nnimbang,
Hidup bukang lama bui jah la kalu suami nok pasang lagi dua tiga pak oghang,
Kalu tok adil gak seksok biornya jawab la.. Apa nok heghang..

Hati sedih mung telang jangang sapa oghang tahu,
Mung manusia biasa nyo mari rasa hiba pilu,
Selama ni molek ada suka gege skali,
Dang dia pasang cawangang..tok leh elok la nyo mari rasa sunyi.

Jangan ikut eghe ilmu mung tu sebenornyo tok banyok mana,
Baik mung mula ssungguh gi ssugha masjid ngadak tok guru buka kitab belajor ugama,
Penuh masa so hal.. Hok paling peting nnimbung mung tamboh pahala,
Koho lamo lagu ni, koho mung jauh dari dunia,
Lama-lama hati mung koho rasa redha.
Alhamdulillah.

*memang mung ppuang hebak*

So’oh

Penghulu hari kali ni disambut oleh suasana di mana orang alek jjatuh ni pakat duduk mengeluh nak tarik nyawa tak lepas.

Nampaknya negara alek ni, pemimpin dan rakyat marhaen di uji Allah dengan beberapa perkara:

a) kemarau

b) cuaca panas pada biasa

c) air kering

d) jerebu

e) kapal terbang hak terbit tak kelik-kelik lagi

f) isu tok bomoh dok bbageh di airport dengan tikar terbang nya

Allah Al Musta’an!

Semoga saja hati kita tidak jerebu bila diasak dengan ujian. Mudah-mudahan semua kita pakat balik ke jalan yang benar, merenung menilai kehidupan selama hari ini tu sejauh mana dah kita heret diri kita…makin dekat ko main jauh dengan Syurga Allah.

 

Berasa nak berpantun la sikit saing!

 

Nasi lemak bergolek udang

Dimasak dengan santan kelapa

Biar mati berputih tulang

Tidak ku mahu berputih mata

 

Jadi gak biarlah so’oh panas sikit Allah bagi rasa, kena lah bersabar dan tambah khusyuk dalam solat.

Bukankah Allah dah berjanji, selepas susah ada senang tapi dengan syarat sabar dan buat amal banyak-banyak.

Diharap kita tidak lah pulak jadi terlupa di saat ujian ini diangkat, lupa nak bersyukur dan terus baiki amalan. Takut-takut nanti berputih mata, berpesir molek seksok masa orang lain duduk senang lenang dalam Syurga kita duduk dalam kawah api. Na’uzubilllah!

Belam-belam dok tunggu khabar berita, jarum dengan benang kita berjalan lah jugak sikit sebanyak.

Ni konon duduk buat beg.

Baru sudah dua keping lebih. Kita tunggu lah dia berjadi ke tidak beg nya.

Image

 

 

 

 

Main dekcok

Saing segar ke? Sudah masuk hari ke tujuh tapi masih tak ada bayang. Sesungguhnya segala telah termaktub.

Kelmarin anak hamba balik dari sekolah nya geger gegak nak ajak mak dia bermain dekcok.

hopscotch-ladies

Hamba ni bukan rak dah nak melompat macam zaman 45 kg dulu. Tapi anak dah bersungguh lukis ‘papan dekcok’ di pasir jadi hamba kena lah turut ere. Baru 2 round hamba rasa lemah lumpuh dan bernyawa tak lepas. Berpeluh ra ra.  Parak hamba macam ni, saing. Hamba memang tak ‘fit’ sikit habuk dah nampaknya. Padahal baru 4 siri. Tak boleh jadi ni.

Hamba masuk rumah dan minum air berteguk-teguk. Baru nak duduk, anak hamba bertempik kiong-kiong tak nak bermain seorang. Hamba tak ada arah lah kena juga teman dan sambung bermain dengan dia. Dah makin banyak round, hamba pun rasa makin ringan badan hamba. Malah hamba rasa hamba pulak lebih menyungguh dari dia! Yang hamba paling suka, bila tengok dan dengar suara anak hamba dok suka keras bila hamba berdekcok terhoyong hayang hendak rebah. Sebenarnya hamba luga ketika itu!

Hamba ni contoh terbaik orang yang langsung tak bercara ke exercise. Jak dari zaman mengaji dulu, hamba tak berapa minat aktiviti lasak macam gi rukas bukit, camping, masuk hutan dan jenis-jenis lagu tu. Mungkin sebab hamba memang anti ke pacat lintah jadi apa sahaja yang hamba boleh buat untuk tidak berada dalam situasi dimana hamba kena teriak ko’or bila kena ketik ke dua jenis binatang liar ni, hamba akan buat. Bila dah habis mengaji, hamba kerja di pejabat yang mana hamba tak perlu mana berhungga ke sana ke mari sampai hamba jadi panas so’oh. Zaman tu muda lagi. Tak pe lah tak berpeluh mana pun sebab badan payah naik. Tapi sekarang, hamba berharap ke puasa sunat, makan buah, kurang makan nasi dan makan malam sebelum pukul 6. Kalau bukan sebab tu,  hamba ni mungkin dah jadi segemuk Mrs Doubtfire (anak hamba terlopong kalau tengok cerita ni) . Tapi hamba tak boleh berlapang dada. Kejadian bermain dekcok kelmarin telah memberi satu pengajaran  besar ke hamba.  Saing baca ni tak tolong gobar ke?

Saing, petang ni selalu kita kena start berjalan keliling kampung. Tak boleh jauh, start dengan 1/2 kilometer pun hamba kira ganas dah tu.

Bahasa

Kemarin hak kecil balik dari sekolah ralit dia cerita pasal kelas Mandarin. Dia join kelas ini tahun lepas tapi biasalah budak-budak cuti lama sikit, hilang raip hak belajar sebelum ini. Ingat huduh-huduh saja. Tahun ini, ayah dia memang bersungguhan nak dia masuk kelas betul-betul jadi kami ambil keputusan daftar dia kelas Mandarin.

mandarin

Kalau pun dia tak cair berbahasa Mandarin, dapat bercakap dan faham sekodar-kodar pun dah tak apa. Yang penting suis bahasa dalam kepala dia dah dicuit. Senang lepas ini belajar bahasa lain getek. Hak kakak-kakak dia buleh membaca menulis bahasa Jepun jadi hamba rasa moleklah dia belajar hak lain.

hiragana1

Anak-anak saing mesti dah cair berbahasa Arab sebab mereka kan pergi sekolah Arab. Budak-budak dumah hamba buleh menulis membaca saja lah. Cuma walaupun tak reti bercakap bahasa arab dengan cair, kalau mengaji Al-Qur’an, memang kena godam dengan sodep dengan hamba kalau makhraj atau tajwid mereka tak dibaca dengan betul (Hamba ni kan bengkeng sikit).

learning-arabic-language-of-the-qur-an

Tapi nak berbual ralit-ralit dengan orang Arab kalau bertembung di KLCC, memang tak terbit lah dari mulut mereka. Habis awak pun, terbit ‘kaifa haluki, kaifa haluka’ saja. Kalau nak bunyi lebih darat, terbit lah ‘kiifik atau kiifak’. Lepas tu senyap dip lah sebab vocab menusut dalam rak!