Lorat + Gaduh

24_7-image-300x300

Bila yang kita rasa tak lorat, saing? Hari-hari kita lorat. Kalau ikut ke lorat, dok hungga pergi mari, hamba rasa tak menasabah hamba ini tak kurus kerket macam zaman kita mengaji dahulu. Mungkin juga pasal lorat lah maka hamba makan kokser. Walaupun hamba sentiasa berazam nak makan yang berkukus, sop-sop dan tidak pergi dekat makanan bergoreng, itu semua tinggal azam saja. Hamba rasa hamba berazam lagu itu sejak 8 tahun dulu. Sampai sekarang lani memang tak berdegis azam hamba itu.

Semalam ada seorang staff baru datang ke office hamba. Dia kelihatan letih nyat-nyat bila dia masuk dan hamba sampai kena tanya kalau-kalau dia hendak minum air. Dalam malu-malu dia mengangguk. Dia beritahu hamba hajat kenapa dia hendak jumpa hamba lepas tu sebelum dia terbit, dia kata dia berasa marah kenapa sehari ada 24 jam jas. Hamba tanya, berapa jam hak dia akan rasa cukup dalam sehari? Dia kerling ke hamba dan bikas bangun terbit dari office. Hamba tiba-tiba naik serial bulu roma dan berdebar dak dak. Kalaulah dia beragama seperti kita, memang hamba sudah bangat-bangat peringat ke dia tentang barakah masa. Tiap-tiap hari kenalah mintak dengan Allah dari jak Subuh lagi biar kita diberi barakah masa ni. Biar boleh buat serba maknika yang bermanfaat, yang boleh beri pahala ke kita dalam sehari ini. Kalau dah lagu itu, lorat setara mana pun, bila kita dok muhasabah semetar sebelum jenera malam-malam, kita tak akan rasa hari kita sia-sia. Letih tu sudah rolib sebab kita ini sudah lah bekerja, nak pitas budak-budak lagi pastu nak bercara ke rumahtangga pulak (hamba takser sebut pasal bergulai dan menyayur sebab bila kelih jas ke jam ni, hamba start nak gobar dah..)

Okay lah saing. Hamba nak pergi kucar melo segelas.

Advertisements

Nak komen buleh, nak bleber pun buleh :-)

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s